لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

امریکا از رخنهء گروپ های مرتبط با القاعده در بین قوای مخالف حکومت لیبیا نگرانی دارد


ادارات استخباراتی امریکا به این عقیده اند که در بین قوای مخالف معمر قذافی که در غرب لیبیا با طرفدران حکومت در جنگ هستند، بعضی از گروپ های اسلامی که احتمالاً با القاعده رابطه دارند، رخنه کرده اند.

اما مقامات امریکایی می گویند که تعداد این افراد محدود است و نقش آنها هم در این حرکت چندان گسترده نیست.

قوماندان اعلی قوای ناتو در اروپا ادمیرال جیمز ستاف ریدیس روز سه شنبه به یک مجلس استماعیه سنای امریکا اظهار داشت که ادارات استخبارات امریکا بعضی علایم حضور القاعده را در بین شورشیان مخالف حکومت لیبیا، حس می کنند.

او همین طور در مورد ارتباطات گروه حزب الله لبنان که یک گروه تحت حمایت ایران می باشد، با حوادث لیبیا سخن گفت.

ادمیرال ستاف ریدیس افزود: نظر به معلومات استخباراتی آنها زنان و مردان که مسوول مبارزات علیه قذافی هستند، گفته اند که آنها علایم دخالت القاعده و حزب الله را مشاهده می کنند. اما به گفته او، فعلاً اسناد قطعی وجود ندارد که به حضور چشم گیر القاعده و یا فعالیت های تروریستی آن دلالت کند.

در پاسخ به سوال سناتور جیمز انهوف از حرب جمهوری خواه در مورد شورشیان لیبیا، ادمیرال ستاف ریدیس گفت: ارزیابی دقیق استخباراتی در مورد آنها دوام دارد.

ستاف ریدیس یک روز بعد از آن صحبت می کرد که رییس جمهور اوباما از نقش امریکا در بحران لبیا دفاع کرد.

وزیر خارجهء امریکا هیلاری کلنتن روز سه شنبه گفت که امریکا هنوز در حال شناسایی مخالفین حکومت در لیبیا می باشد.

رییس جمهور اوباما در صحبت با تلویزیون سی بی اس در مورد رهبران مخالف حکومت لیبیا اظهار داشت که تا حال آنها چیزهای درست را بیان می کنند، اکثریت آنها متخصصین هستند، یعنی قانون دان ها، داکتران و مردم که قابل اعتبار می باشند.

اما رییس جمهور اوباما افزود: این عمل چنین مفهوم ندارد که در بین آنها عناصری نیست که با امریکا و منافع این کشور غیر دوستانه برخورد می کنند.

مقامات امریکایی می گویند که محدودیت معلومات در مورد مخالفین حکومت در لیبیا سبب شده است که امریکا رساندن کمک را به آنها تاخیر نماید.

مقامات امریکایی به روزنامهء وال ستریت ژورنال گفته اند، وزارت دفاع امریکا با خواسته های کانگرس در مورد مسلح ساختن شورشیان در لیبیا با احتیاط عمل می کند، زیرا نگرانی وجود دارد که شاید این سلاح ها در نهایت بدست کسانی برسد که با امریکا دشمنی دارند.

اما مقامات امریکا روز سه شنبه با اتکا به معلومات اخیر استخباراتی از این ادعا ها که القاعده و حزب الله یک قوه اساسی در بین شورشیان لیبیا می باشد، فاصله گرفتند.

یک مقام امریکایی گفت: این سخنان از واقعیت دور است که گفته شود شورشیان لیبیا توسط تروریستان القاعده کنترول می شوند.

به گفته آنها، فعلاً این حرکت یک قیام ضد قذافی می باشد که هدف از آن مخالفت با اعمال ظالمانه رژیم است.

کارشناسان به این نظر اند که پیدا کردن نماینده گان گروه های مختلف اسلامی در جبهه اول شورشیان کار مشکل نیست و در بین شورشیان کسانی هستند که در جنگ افغانستان علیه شوروی و در جنگ عراق علیه امریکا سهم داشتند.

به گفته کارشناسان که با اوضاع لیبیا آشنایی دارند، اعضای گروه اسلامی لیبیا که توسط افراد برگشته از جنگ افغانستان علیه شوروی در لیبیا تشکیل شد در اواسط دهه 1990 هم در قیام علیه حکومت قذافی نقش داشتند و بدون شک در شورش های فعلی هم دست دارند.

از آغاز شورش به این سو معمر قذافی تکراراً گفته است که القاعده در بین گروه های مخالف وی رخنه کرده و از این طریق خواسته است که مخالفین خود را در کشورهای غربی بی اعتبار بسازد.

به نوشته روزنامه، از سال 2003 که معمر قذافی خواسته های اتومی خود را ترک کرد، ادارات استخباراتی وی با اداره مرکزی استخبارات امریکا سی آی ای در مبارزه علیه القاعده در شمال افریقا متحد بود.

سفیر امریکا در لیبیا جین گریتز می گوید، عناصری که بین امریکا و شورشیان لیبیا تماس بر قرار می کنند، گفته اند که مخالفین حکومت لیبیا در این مورد آگاهی دارند و می گویند، افراطگریانی که می خواهند در صفوف شورشیان داخل شوند، تعداد آنها شاید از سه الی چهار نفر بیشتر نباشد.
XS
SM
MD
LG