لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

کشور های عرب خلیج مداخلهء ایران را در امور داخلی بحرین محکوم کردند


بعد از انتقاد ایران به خاطر اعزام نیروهای نظامی عربستان به بحرین و افزایش تنش ها ناشی از جاسوسی، کشور های عرب خلیج در مورد آنچه که آن را مداخلهء ایران در امور کشورهای شان خواندند، شدیداً ابراز نگرانی کردند.

در اعلامیه که در پایان اجلاس وزاری خارجهء 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج به نشر رسید، مداخله ایران را در امور داخلی بحرین شدیداً تقبیح کرد و آن را تخطی از تعهدات بین المللی دانست.

ایران، از عربستان سعودی به خاطر اعزام نیرو به بحرین انتقاد کرده است.

بحرین به اعتراض شعیان در آن کشور که اکثریت را تشکیل می دهند، روبرو می باشد. اما این جزیره کوچک عرب را یک خانواده شاهی سنی رهبری می کند.

عربستان سعودی و حکومت های سنی خلیج به خاطر نفوذ ایران نگران اند و به نا آرامی های شعیان در بحرین به عنوان بزرگ ترین تهدید در میان قیام های مردمی می نگرند.

این گونه قیام ها از ماه جنوری امسال به این سو در منطقه آغاز شده اند.

اجلاس وزرای خارجهء کشورهای عرب خلیج اتهامات پارلمان ایران را در ارتباط با عربستان سعودی بی بنیاد خوانده و آن را یک موقف خصمانه و یک مداخلهء تحریک آمیز دانسته است.

یک کمیتهء عمدهء پارلمان ایران هوشدار داده بود که عربستان سعودی با فرستادن قوا به بحرین به گفته این کمیته با آتش بازی می کند.

عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب خلیج می گویند، این قوا بر اساس موافقتنامهء دفاعی مشترک میان کشورهای خلیج فرستاده شده اند.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجهء امارات متحد عرب به خبرنگاران گفت: امیدوار است که رهبری ایران روابط ، همکاری و مناسبات شان را با کشورهای شورای همکاری خلیج به طور جدی و واقعی آن، دوباره بررسی نماید.

اجلاس کشورهای همکاری خلیج هم چنان مداخلهء ایران را در امور کویت از طریق اعزام جاسوس در این کشور محکوم کرد.

یک محکمهء کویتی هفته گذشته دو ایرانی و یک کویتی که جزء حلقه جاسوسی ایرانی ها بود به این اتهام اعدام محکوم کرد که این موضوع روابط کویت و ایران را به تیره گی کشانیده است.

کویت روز پنجشنبه گذشته گفت که این کشور ممکن سه دیپلومات ایرانی را به اتهام جاسوسی از آن کشور اخراج کند و هم چنان سفیر آن کشور را از تهران فرا خواهد خواست.

اما ایران اتهامات جاسوسی را رد کرده و گفت که این کشور در امور داخلی کویت مداخله نکرده است.

اعلامیهء اجلاس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج هم چنان نگرانی خود را در رابطه با وخامت اوضاع امنیتی واختلافات در یمن بعد از هفته ها اعتراضات در آن کشور ابراز و از تمام جوانب خواست تا در یک گفتگوی ملی اشتراک کنند.
XS
SM
MD
LG