لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

کشور های غربی از بازداشت یک هنرمند چینایی انتقاد کردند


آی وی وی، یک هنرمند مشهور و فعال اجتماعی در چین
آی وی وی، یک هنرمند مشهور و فعال اجتماعی در چین
یک روزنامهء دولتی چین بر کشورهای غربی که خواهان رهایی یک هنرمند مشهور چینایی هستند انتقاد کرده می گوید که او قوانین کشور را به چالش کشیده است.

یک روزنامهء دولتی چین نکوهش کشورهای غربی در مورد بازداشت آی وی وی، یک هنرمند مشهور و فعال اجتماعی در چین را رد کرده می گوید: این عمل به مثابهء یک هجوم بر چین می باشد.

مقامات چینایی در بارهء بود و باش آی وی وی حتی به خانوادهء او چیزی نه گفته اند.

نامبرده که روز یکشنبه از پایتخت بیجنگ عازم هانگ کانگ بود هنگام سوار شدن در یک طیاره توسط پولیس سرحدی بازداشت شد.

ولی کورینا باربره فرانسیس متخصص امور شرق آسیا در سازمان عفو بین المللی به رادیو آزادی گفت: شک نیست که این هنرمند 53 ساله در فهرست ده ها نفر از مخالفین و فعالان می باشد که در این اواخر حبس و بازداشت شده اند.
وی افزود:
« او نمونه و مثال مهم کسی خواهد بود یا می توانم بگویم کسی است که در مقابل حکومت می ایستد و جرات گپ زدن را دارد. او خواهان سقوط حکومت نیست او فقط این را می خواهد که به مردم اجازه داده شود تا نظریات مختلف را ابراز دارند، در بارهء نیازمندی تغییرات در چین سخن گویند و این که چه باید انجام شود تا چین به صورت درست به پیش رود.»

روزنامهء گلوبل تایمز در سرمقالهء دیروز خود انتقاد کشورهای غربی از بازداشت آی وی وی را رد کرده گفت که این عمل به مثابهء یک تهاجم عجولانه بر حق اساسی حاکمیت و خود ارادیت عدلی و قضایی چین می باشد.

روزنامه گفت که آی وی وی از حدود و مرز های تحمل پذیری دولت تجاوز کرده است.

گلوبل تایمز گفت که آی وی وی خود می داند که او در چندین موارد به خط سرخ قانون چین نزدیک شده است.

در سرمقالهء این روزنامه آمده است: قبل از این که تاریخ در بارهء آی وی وی و کسان مانند او حکم و فیصله کند، آنها باید بهای میل های خاص خود را بپردازند.

کشورهای غربی بازداشت این هنرمند چینایی را نکوهش کرده و مدافعان حقوق بشر می گویند که او ضمن موج بازداشت مخالفین دولت در چین که همزمان با جریان تظاهرات مردمی در شرق میانه به راه انداخته شده، دستگیر شده است.

سفارت امریکا در بیجنگ گفت که بازداشت آی وی وی با اصل پذیرفته شدهء آزادی ها و حقوق بشر همهء اتباع چین در تضاد قرار دارد.

هم چنین سفیر اتحادیه اروپا در بیجنگ مارکوس ایدیریر در بارهء بازداشت های روز افزون مدافعان حقوق بشر، قانون دانان و فعالین سیاسی و اجتماعی در چین ابراز نگرانی کرد.

فعالان سیاسی و اجتماعی در ماه فبروری گذشته از طریق انترنت خواهان تظاهرات در همه شهرهای عمدهء چین شده بودند، اما بعد از این که دولت حضور پولیس را در شهرها افزایش داد، کدام تظاهرات عمده صورت نه گرفت و ده ها نفر بازداشت شدند.
XS
SM
MD
LG