لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

«طالبان از دخالت شان در تظاهرات خشونت آمیز افغانستان انکار می کنند»


اکثر روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود به خشونت های اخیر در افغانستان که به آتش زدن قرآن کریم توسط یک کشیش امریکا رابطه دارد، توجه نموده مطالبی به نشر رسانده اند.

لاس انجلس تایمز
روزنامهء لاس انجلس تایمز می نویسد: تلفات ناشی از این تظاهرات و خشم و غضب مردم در شهرهای مختلف افغانستان به 22 نفر رسیده و ده ها نفر دیگر مجروح شده اند.

به نوشته روزنامه، این عمل حتی اعتماد را به ارگان های حفظ قانون در افغانستان کمتر ساخته است، زیرا یک پولیس افغان روز دوشنبه بخاطر نشان دادن خشم خود در این ساحه دو مربی نظامی امریکایی را که در ولایت فاریاب خدمت می کردند، در شمال افغانستان هدف تیر قرار داده و کشته است.

نشریه شورای روابط خارجی امریکا
نشریه شورای روابط خارجی امریکا در شماره اخیر خود می نویسد: اولین بار است که طالبان از دخالت در ایجاد خشم و هیجان در بین مردم انکار می کنند و با صدای بلند می گویند که در عقب حمله مظاهره کننده گان بر دفتر سازمان ملل متحد در مزار شریف که در آن چندین کارمند ملل متحد کشته شدند، آنها قرار ندارند.

به نوشته نشریه، بعضی از تحلیلگران مقامات افغان مخصوصاً رییس جمهور کرزی را مسوول آغاز خشونت ها در این رابطه در افغانستان می شمارند.

کرستین ساینس مانتور

روزنامهء کرستین ساینس مانتور در شماره اخیر می نویسد: کشیش سرکش امریکا در 20 مارچ قرآن کریم را آتش زد که این عمل در افغانستان خاموش مانده بود، اما رییس جمهور کرزی دو هفته بعد از آن در سخنرانی خود این موضوع را تکرار کرده و گویا مردم افغانستان را تکان داده و به خشونت دامن زد.

به هر حال چندین روزنامهء غربی می نویسند که این خشونت ها شاید به مسایل دیگر در افغانستان هم رابطه داشته باشد. به نوشته آنها مردم افغانستان از بسیار مسایل در کشور خود خسته شده اند از جمله کشتار مردم ملکی در عملیات قوای خارجی و اکنون هر چیز را بهانه قرار داده و بر خارجیان حمله می کنند.

عدم رضایت آنها از فساد اداری، مشکلات اقتصادی و قحطی هم مردم را به ستوه آورده که یک باره خشم در بین آنها شعله ور می شود.

گاردین
روزنامهء گاردین می نویسد: مظاهرات در شهر های مختلف افغانستان سوال ها را در مورد امنیت کارمندان سازمان ملل متحد و دیگر کارمندان خیریه خارجی در افغانستان نیز بار آورده است.

به نوشته روزنامه، حتی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بحث ها آغاز شده است که چگونه به شکل بهتر از مامورین این سازمان در افغانستان محافظت شود، زیرا تدابیر کنونی نشان داد که این افراد هنوز هم به درجهء وسیع در افغانستان آسیب پذیر می باشند.
XS
SM
MD
LG