لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

گزارش سالانهء امریکا در مورد وضعیت حقوق بشر به نشر رسید


گزارش سالانه در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان هر سال از سوی وزارت امور خارجه امریکا به نشر می رسد. امسال گزارش وضعیت حقوق بشر صرف در افغانستان در جریان سال 2010 میلادی، در 53 صفحه تهیه شده است.

وزارت خارجه امریکا در آغاز گزارش سالانه در مورد افغانستان از گزارش رادیو آزادی یادآور شده که می گوید، نیروهای سرحدی افغان به تاریخ ششم ماه فبروری سال 2010 میلادی در منطقهء اسپین بودک ولایت قندهار 7 تن افراد ملکی را که هزم جمع آوری می کردند کشتند.

گزارش می نویسد، هرچند حکومت افغانستان و طرفداران آن در جریان سال در کدام قتل سیاسی دست نه داشت، اما نیروهای امنیتی این کشور در بعضی موارد در کشتارهای غیر قانونی دخیل بودند. در گزارش، تلفات افراد ملکی در بمبارمان هوایی و عملیات شبانه از سوی نیروها به رهبری ناتو مورد انتقاد قرار گرفته است.

در گزارش وزارت خارجه امریکا افزایش کشتارها عمدی طالبان مسلح و گروه های مخالف حکومت در جریان سال 2010 میلادی یاد شده و از قتل سه کاندید ولسی جرگه افغانستان در جریان کمپایین انتخابات پارلمانی افغانستان در ماه های جولای و اگیست تذکر به عمل آمده است که مسوولیت آن را طالبان به عهده گرفته اند.

علاوتاً در گزارش گفته شده است که در جریان سال 2010 میلادی در انفجار و حملات طالبان مسلح تلفات افراد ملکی در مقایسه با گذشته افزایش یافته اند. وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه اش در مورد وقایع اختطاف و گروگان گیری در افغانستان هم اشاره کرده است که بر اساس این گزارش در جریان سال گذشته میزان چنین حوادث روبه افزایشرا نشان می داد.

به همین ترتیب در مورد شکنجه و بد رفتاری با زندانیان در این گزارش نیز تذکر به عمل آمده است. گزارش در مورد محیط نامناسب مادران و زنده گی اطفال در آنجا یادآور شده است. همچنان در گزارش در مورد واقعه تجاوز جنسی بر زنان زندانی از سوی پولیس نیز گفته شده است.

گزارش وزارت خارجه امریکا می نویسد، در محبس های وزارت داخله افغانستان و زندان های که به اداره امنیت ملی ارتباط دارد، زندانیان لت و کوب می شوند و به طروق مختلف شکنجه می گردند.

گزارش وزارت خارجه امریکا در باره وضعیت حقوق بشر در مورد طالبان مسلح می گوید که آنها زندانیان را شکنجه می دهند، اعضای وجود آنها را قطع می کنند و بدون محمکه به قتل می رسانند.

در گزارش وزارت خارجه امریکا در مورد نواقص و تقلب در سیستم عدلی و قضایی افغانستان نیز انتقاد صورت گرفته و گفته شده است که محکمهء عدهء از زندانیان عادلانه نبوده است.

در گزارش به محدودیت در آزادی بیان و دین، تقلب در انتخابات و فساد اداری در افغانستان نیز اشاره شده و گفته شده است که این عوامل زنده گی را برای مردم عام افغان تلخ ساخته است. گزارش وزارت خارجه امریکا در مورد کشور های منطقه از نقض حقوق بشر در پاکستان انتقاد کرده است.

در گزاش آمده است در جریان سال 2010 میلادی قتل های سیاسی و اختطاف در پاکستان افزایش یافته اند. علاوتاً در انفجارها از سوی افراد مسلح مخالف و در عملیات نیروهای نظامی پاکستان تعداد تلفات افراد ملکی نیز افرایش یافته اند.

در رابط با ایران گزارش می نویسد، پس از انتخابات ریاست جمهور در ایران حکومت این کشور به انواع مختلف مخالفین سیاسی اش را از بین می برد. در گزارش بر اعدام های اخیر در ایران نیز اشاره شده است.

هیلاری کلنتن در مورد این اعدام ها به خبرنگارن گفت:
« در این مورد گزارش های متعدد داریم که حکومت در این کشور در جریان سال 2010 میلادی بیشتر از 300 تن را اعدام کرده است که بیشتر آنها اقلیت های مسکون در آن کشور می باشند.»

خانم کلنتن در جریان معلومات در مورد این گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در بارهء قتل های فرقه یی در مصر، نایجریا و عراق هم یاد کرد و گفت که افراطیون در این کشورها بر برخی از عبادت گاه ها و اماکن مقدسه حملاتی را انجام داده اند.

این گزارش همچنان وضعیت حقوق بشر را در چین، روسیه، آسیای مرکزیی بررسی نیز کرده است.
XS
SM
MD
LG