لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

مردم امریکا در مورد دمو کراتیزه شدن شرق میانه چگونه می اندیشند؟


بر اساس یک سروی که به طور مشترک توسط نهاد انور سادات برای صلح و انکشاف و برنامهء بین المللی شیوهء برخورد با پالیسی پوهنتون مریلند صورت گرفته است؛ بیشتر امریکایی فکر می کنند، به نفع امریکا خواهد بود، اگر شرق میانه بیشتر دموکراتیزه شود.
اکثریت مطلق امریکایی ها طرفدار این تغییرات اند، حتی اگر این تغییرات به قیمت مخالف آن کشورها با پالیسی های ایالات متحدهء امریکا نیز تمام شود.

این سروی از تاریخ اول تا پنجم اپریل صورت گرفته و در جریان آن از 802 امریکایی سوال شده است.

نهاد «افکار عامه در جهان» نتایج این سروی را نشر کرده، می نویسد:
نتایج این سروی در آستانهء اجلاس هفتمین کنفرانس روابط امریکا با جهان اسلام که از تاریخ 12 تا 14 اپریل در واشینگتن تدویر یافت، نشر شده است. این کنفرانس توسط مرکز «سبان» نهاد بروکینگز و وزارت خارجهء قطر راه اندازی شده است.

در جریان سروی در پاسخ به این پرسش که اگر کشور های شرق میانه بیشتر دموکراتیزه شوند، تاثیر آن بر ایالات متحدهء امریکا در جریان چند سال آینده، چطور خواهد بود؟
این تاثیرات را 65 درصد عمدتاً مثبت و 31 درصد تاثیرآن را منفی دانسته اند.
تاثیر تحولات دموکراتیک شرق میانه را در دراز مدت بر امریکا، 76 در صد، غالباً مثبت دانسته اند.

یک اکثریت 57 درصد طرفدار تغییرات در شرق میانه اند، حتی اگر این تغییرات به قیمت مخالف آن کشورها با پالیسی های ایالات متحدهء امریکا نیز تمام شود. یک سروی اجرا شده توسط همین نهاد در سال 2005 این رقم را 48 در صد نشان می داد.

همزمان با اینکه برخی کارشناسان در مورد تاثیرات تغییرات دموکراتیک شرق میانه بر منافع امریکا در آن منطقه نگرانی دارند، اکثریت امریکایی ها از حرکت شرق میانه به سوی دموکراسی استقبال می کنند.

پنجاه وشش در صد امریکایی ها عقیده دارند، امکان دمو کراتیزه شدن کشور های اسلامی وجود دارد. در حالیکه 45 درصد می گویند، اسلام و دموکراسی با هم سازگاری ندارند.

سوالات در زمینهء تمایل به کشور های عربی نشان می دهد که 56 امریکایی ها به طور مجموع به اعراب متمایل بوده، 57 در صد به مردم عربستان سعودی، 70 در صد به مردم مصر و 73 در صد به مردم اسراییل تمایل دارند.

در پاسخ به این پرسش که امریکا چگونه موقفی را ارتباط با تظاهر کننده گان و حکومت ها اتخاذ کند، دو بر سوم حصهء امریکایی ها گفته اند که امریکا در قبال سوریه، بحرین، یمن، عربستان سعودی و یا اردن نباید طرف واقع شود.

از اینکه امریکا در حملات هوایی بر ضد لیبیا اشتراک کرد، 54 در صد حمایت می کنند. در حالیکه در ماه مارچ زمانیکه حملات آغاز یافت، این رقم 68 در صد را نشان می داد.

قیام ها در جهان عرب بالای نظریات مردم امریکا در مورد مسالهء اسراییل و فلسطین کمتر تاثیر داشته است. دو بر سوم امریکایی ها نظر مساعد نسبت به اسراییل دارند. تعداد امریکایی های که می گویند نباید امریکا در این منازعه از یک طرف جانب داری کند نیز از ماه نوامبر تا حال تغییر نکرده است.
XS
SM
MD
LG