لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

«صحبت کردن در مورد ناکامی جنگ افغانستان خیلی پیش از وقت است»


گاردین
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "صحبت کردن در مورد ناکامی جنگ افغانستان خیلی پیش از وقت است."

نویسنده مطلب در روزنامه هیو ستراچن می نویسد که به تازه گی از افغانستان دیدن کرده و حالات را در این کشور مشاهده نموده است.

به نوشته او قضاوت در مورد اینکه آینده جنگ افغانستان چه می شود شاید تا خزان سال جاری ممکن باشد، زیرا تا آن وقت معلوم خواهد شد که قوای افغان که مسوولیت امنیتی کشورشان را بدست می گیرند تا چه حد در این کار موفق خواهند شد.

اما به نوشته روزنامه بریتانیوی، ماموریت قوای بریتانیا در افغانستان فعلاً فلاکت بار می باشد زیرا این کشور در یک جنگی که پلان نهایی در آن ندارد داخل شده و صرف می خواهد با کشتار هرکسی که مخالف آن است راه خود را بسمت پایان این جنگ طی نماید.

به نوشته روزنامه شوروی به این خاطر سقوط نکرد که در جنگ افغانستان شکست خورد، بلکه این کشور دیگر توان برداشت مصارف اقتصادی آن را نداشت و این جنگ از نگاه اقتصادی کمر شوروی را شکست.

به نوشته روزنامه، بریتانیا تا فعلاً عین راه را پیش گرفته است. پیروزی در افغانستان تنها در میدان جنگ تعین نمی شود، بلکه باید انتظار شد و دید که بعد از آغاز انتقال مسوولیت های امنیتی به قوای افغان در تابستان سال جاری در بعضی شهر ها و ولایت این کشور نتیجه چه خواهد شد. تا حال به نوشته روزنامه علایم مثبت می باشد و مسوولیت های که به قوای امنیتی افغان بشکل پراکنده داده شده است آنها از عهده آن بخوبی برآمده اند.

از سوی دیگر باید انتظار شد و دید که مخالفین با تلفاتی که در یک سال اخیر متحمل شده اند چگونه برخورد می کنند. آیا توان این همه ضربات را دارند و می توانند ذخیره های ازدست داده اسلحه و مهمات خود را دوباره پر کنند و از همه مهمتر اینکه آیا ملا های محلی از برنامه صلح استقبال خواهند کرد؟ به نوشته روزنامه اگر تمام این مسایل طبق دلخواه پیش برود، می توان گفت که روزنه امید برای پیروزی در افغانستان باز شده است.


نیشنل انتریست
نشریه نیشنل انتریست در شماره اخیر خود می نویسد، همه کسانی که در مورد برکناری جنرال دیود پترویاس از قوماندانی عمومی قوای امریکا و ناتو در افغانستان صحبت می کنند، به این نظر اند که جنرال دیود رو دریگس بهترین جانشین برای او خواهد بود، زیرا او افغانستان را مانند کف دست خود می شناسد . اما نشریه می افزاید که رودریگس خود را به این مقام نامزد نکرده است.

به نوشته نشریه رودریگس شاید یکی از بهترین فرماندهان در جنگ در افغانستان باشد، اما او توانایی لفظی را ندارد که مردم امریکا را قانع بسازد که از جنگ افغانستان حمایت کنند. از این رو به نوشته نشریه برای قوماندانی جنگ افغانستان تنها یک جنرال با تجربه نیاز نیست بلکه باید کسی این مقام را بدست بگیرد که بتواند برای جلب حمایت مردم، حکومت و کانگرس امریکا برای این جنگ زبان رسا نیز داشته باشد.
XS
SM
MD
LG