لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

زن پناهجوی افغان بر اثر یخ‌زدگی در مرز ایران و ترکیه جان باخت


عکس تزئینی و مربوط به مرگ یک پناهجوی دیگر بر اثر یخ‌زدگی در مرز ایران و ترکیه است.
عکس تزئینی و مربوط به مرگ یک پناهجوی دیگر بر اثر یخ‌زدگی در مرز ایران و ترکیه است.

باشنده‌های روستای بلاسور ایران دو کودک را در کنار جسد مادرشان در مرز میان ایران و ترکیه یافته اند.

چندین رسانه ایرانی و ترکی از جمله سی ان ان ترک و ایران وایر به نقل از مقام‌ها گزارش داده اند که یک زن افغان که قصد داشت بگونه غیرقانونی به ترکیه برود بر اثر سرما جان خود را از دست داد و دو فرزند هشت ساله و نه ساله او زنده مانده اند.

نوار ویدیویی که از این منطقه روستایی نشر شده هم نشان می‌دهد که دو کودک خردسال یک دختر و یک پسر بخاطر برفباری شدید و سرما در وضعیت خراب قرار دارند و باشنده‌های محل برای نجات این دو کودک آب گرم و غذا به آنها می‌دهند.

ولایت وان ترکیه عصر یکشنبه در اعلامیه‌ای مرگ این زن پناهجوی افغان را تأیید کرد.

در اعلامیه آمده است که "اول جنوری گزارش‌های مبنی بر جان باختن مادری با دو فرزندش در مناطق مرزی هنگام تلاش برای ورود به خاک ترکیه از طریق ایران به دسترس قرار گرفت، کودکان این خانم از سوی باشنده‌های محل نجات پیدا کردند بعداً روشن شد که مرگ این خانم در بیرون از خاک ترکیه در قلمرو ایران در روستای بلاسور رخ داده. این قریه در نزدیکی مرز ترکیه واقع است. جسد این خانم و دو کودک زنده او از سوی بانشده‌های محل به عساکر ایرانی سپرده شدند."

وزارت خارجه حکومت طالبان و سفارت افغانستان در ایران تا هنوز در مورد این رویداد چیزی نگفته اند.

اما پیش از این گزارش‌های مبنی بر مرگ بسیاری از پناهجویان غیرقانونی افغان به دلیل سرمای شدید و حوادث دیگر در مرز میان ایران و ترکیه نشر شده است.

مقام‌های افغان در ماه حمل امسال تأیید کردند که چهار پناهجوی افغان در مرز ایران و ترکیه براثر سرمای شدید و توفان جان‌های خود را از دست دادند.

براساس گزارش‌ها در چند ماه گذشته روزانه حداقل چهارهزار تا پنج هزار افغان داخل ایران شده اند و قرار است این تعداد در زمستان امسال افزایش یابد.

ایران موقف سختگیرانه در برابر پناهجویان غیرقانونی افغان دارد و آنها را در بسیاری موارد دوباره به افغانستان برمی‌گرداند اما پناهجویان افغان همچنان تلاش می‌ورزند تا از طریق ایران به ترکیه بروند.

وزارت داخله ترکیه امسال یکبار دیگر اعلام کرد که برای جلوگیری از ورود مهاجرین غیرقانونی دیوار امنیتی را در امتداد مرز ایران اعمار کرده و در تلاش است تا دیوار‌های مشابهی را در سرتاسر مرزش ایجاد کند.

از پانزدهم اگست ۲۰۲۱ که طالبان یکبار دیگر قدرت را در افغانستان به دست گرفتند شماری زیادی از افغانها به دنبال خروج از این کشور اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت به تازگی در گزارش سالانه خود اعلام کرد که در ۲۰۲۱ شش صدو پنجاه هزار افغان بخاطر ناامنی‌ها از خانه‌های‌شان بی‌جا شده اند.

در حال حاضر دونیم میلیون پناهجوی افغان بگونه قانونی در کشورهای همسایه ایران و پاکستان به سر می‌برند در حالیکه گفته می‌شود که بیش از سه‌ونیم میلیون پناهجوی دیگر افغان در این دو کشور فاقد اسناد قانونی اند.

XS
SM
MD
LG