لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

ترامپ با تأکید بر تفاوت بین مردم و حکومت ایران، خواستار انزوای بین‌المللی تهران شد


دیدار آقای ترامپ با رهبران کشورهای اسلامی که بخشی از سفر دو روز به عربستان سعودی بود.
دیدار آقای ترامپ با رهبران کشورهای اسلامی که بخشی از سفر دو روز به عربستان سعودی بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، ایران را به دلیل «آموزش گروه‌های مسلح در سوریه، یمن، و عراق» سرزنش کرد، اما در عین حال تأکید کرد که بین ایرانیان «غنی و با فرهنگ» و دولت ایران تفاوت وجود دارد.

در سخنانی در دیدار با رهبران کشورهای اسلامی، آقای ترامپ همچنین حکومت ایران را حکومتی توصیف کرد که «لنگرگاهی امن به تروریست‌ها می‌دهد و از آن پیشتیبانی مالی می‌کند و مسئول بی‌ثباتی در منطقه است».

دیدار آقای ترامپ با رهبران کشورهای اسلامی که بخشی از سفر دو روز به عربستان سعودی به عنوان مقصد نخست از اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور آمریکا بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار تصریح کرد که از لبنان تا عراق تا یمن، «ایران با تأمین مالی و تسلیح و آموزش گروه‌های تروریستی، شبه‌نظامیان، و دیگر گروه‌‌های افراطی انتشار دهنده ویرانی و هرج و مرج در منطقه است» و نوای «محو اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهد.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

آقای ترامپ همچنین یادآور شد که با حمایت ایران، حکومت بشار اسد «جنایاتی توصیف‌ناپذیر» مرتکب شده است.

درخواست انزوای بین‌المللی ایران

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش ایران را آتش‌بیار «نزاع‌های فرقه‌ای و تروریسم» معرفی کرد و تأکید کرد «تا وقتی ایران نخواهد شریکی برای [برقراری] صلح باشد، همه ملل آگاه باید آن را منزوی کنند».

رئیس جمهوری آمریکا خطاب به رهبران حاضر در اجلاس ریاض گفت: «حمایت از تروریسم، راه مقابله با ایران نیست و باید دعا کرد که مردم ایران دولتی منصف و درستکار داشته باشند، دولتی که بسیار استحقاق آن را دارند.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اظهار داشت: «ستمدیده‌ترین قربانیان حکومت ایران مردم این کشور هستند. ایران تاریخ و فرهنگ غنی دارد، اما مردم ایران تحت حکومت رهبرانی که پیوسته پیگیر درگیری و ترور هستند، زندگی سخت و توأم با یأس داشته‌اند».

آقای ترامپ در سخنان خود به رهبران کشورهای اسلامی همچنین تأکید کرد که نبرد با تروریسم «نزاعی میان خیر و شر» است و نه برخوردی میان اسلام و غرب، و از رهبران اسلامی خواست تا با «بحران افراط‌گرایی اسلامی» که برآمده از خاورمیانه است، مقابله کنند.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، او در این دیدار تأکید کرد که «ما اینجا برای سخن گفتن گرد هم نیامده‌ایم. ما اینجا نیستیم که به دیگران بگوییم چطور زندگی کنند، چه انجام دهند، که باشند و چه کسی را پرستش کنند. به عکس ما برای عرضه همکاری خود بر پایه منافع و ارزش‌های مشترک آمده‌ایم تا آینده‌ای بهتر را برای همه ما پی بگیریم».

آقای ترامپ در سخنان خود وعده داد که در کنار ملت‌های خاورمیانه از جمله در زمینه نبرد با تروریسم در منطقه همکاری کند، و از رهبران کشورهای اسلامی خواست که با شدت با افراط‌گرایان مقابله کنند و آنها را «از محل عبادت و از جوامع خود» بیرون کنند.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی نیز در همین نشست ایران را به عنوان دشمنی مشترک، «منبع ترورسیم» معرفی کرد که باید به طور مشترک با آن مقابله کرد.

ملک سلمان گفت که «مسئولیت ما در برابر خدا، مردم‌مان و همه جهان، آن است که در جنگ با نیروهای شر و افراط‌گرایی، هر کجا که باشد، متحد باشیم» و تأکید کرد که «حکومت ایران طلایه‌دار تروریسم جهانی است».

XS
SM
MD
LG