لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

دیدگاه روزنامه های جهان در مورد افغانستان


روزنامه های معتبر نیویارک تایمز و دیلی تلگراف در تازه ترین شماره های خود، مقالاتی در مورد افغانستان نوشته‌اند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در مورد این‌که ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا خواهان گفتگوهای مستقیم با طالبان شده، نوشته‌است که این اقدام یک تغییر بزرگ را در پالیسی ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان نشان می‌دهد.

به نوشته روزنامه، طالبان از مدت‌ها به این‌سو خواهان گفتگوهای صلح با امریکایی‌ها شده‌اند اما ایالات متحدۀ امریکا در گذشته تأکید کرده بود که حکومت افغانستان باید در مذاکرات سهیم باشد.

نیویارک تایمز به این باور است که تغییر پالیسی امریکا در مورد گفتگو با طالبان ثابت می‌کند که مذاکرات تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها تا حالا بیهوده بوده‌است.

برای مذاکرات میان طالبان و ایالات متحده، تاریخ دقیق تعیین نشده و به باور روزنامه، شاید این تلاش منحرف هم شود اما قصد امریکا همین است که به وسیله مذاکرات، بُن بست در مسئله افغانستان در هم شکند.

برخی از مقام‌های افغان و سیاسیون به نیویارک تایمز گفته‌اند، مذاکرات صلح امریکا با طالبان با گفتگو های گسترده تر همراه خواهد شد که در آن حکومت افغانستان، طالبان، امریکا و پاکستان اشتراک خواهند داشت.

طالبان مسلح همواره خواستار مذاکرات مستقیم با ایالات متحده بوده اند
طالبان مسلح همواره خواستار مذاکرات مستقیم با ایالات متحده بوده اند

روزنامه در ادامه نوشته‌است، نشانه های از جانب اداره ترمپ و انتظار های از سوی امریکا به دنبال تحریم‌های نظامی بر پاکستان وجود دارد که واشنگتن فشار ها بر اسلام آباد را کاهش داده، به این امید که پاکستان رهبران طالبان را به گفتگو های فوری بکشاند.

  • دیلی تیلیگراف

روزنامه بریتانیایی دیلی تیلیگراف هم در شماره اخیرش به مذاکرات احتمالی صلح میان امریکا و طالبان تمرکز کرده‌است.

در مطلب آمده که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به دیپلومات‌های کشورش دستور داده‌است تا به بحران افغانستان که طویل ترین جنگ امریکا به شمار می‌رود، نقطه پایان بگذارند و به این هدف، مذاکرات مستقیم را با طالبان آغاز کنند.

روزنامه دیلی تیلیگراف از این اقدام به عنوان یک تغییر بزرگ در استراتژی و دیپلوماسی امریکا یاد آوری کرده‌است.

اما دیلی تیلیگراف نوشته که آغاز هر گونه مذاکره، با همان موضع قصر سفید همراه می‌شود که می‌گوید، مذاکرات صلح ملکیت افغان هاست و تحت رهبری افغان‌ها پیش برده شود.

روزنامه از اظهارات قصر سفید یاد آوری کرده که به دیپلومات‌های امریکایی گفته است، در جستجوی برگزاری نخستین گفتگو ها با طالبان شوند تا راه برای مذاکرات بزرگتر باز شود.

XS
SM
MD
LG