لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

نشست سران ناتو، اتفاق نظر و اختلاف نظر


ساختمان جدید ناتو در بروکسل
ساختمان جدید ناتو در بروکسل

انتظار می‌رود سران ۲۹ کشور عضو ناتو و شرکای‌شان که در افغانستان نیرو دارند، در بروکسل در بارۀ سه موضوع کلیدی پیرامون این کشور تصمیم بگیرند.

این نشست کلیدی امروز چهارشنبه و فردا پنجشنبه، در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار می‌شود.

در آستانۀ برگزاری این نشست، پیرز کزالی معاون سخنگوی منشی عمومی ناتو در بروکسل به رادیو آزادی گفت:

"اول، در مورد افزایش شمار نیرو در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع بحث می‌شود، شمار نیرو در حال حاضر از ۱۳ هزار به ۱۶ هزار رسیده است. دوم، انتظار می‌رود که رهبران ناتو رویکرد حضور نیروها مبتنی بر شرایط را دوباره تأیید کنند که در کل مأموریت حمایت قاطع را در بر می‌گیرد و سوم هم این که در مورد ادامۀ حمایت مالی از نیروهای افغان فراتر از سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفته خواهد شد."

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

در آستانۀ برگزاری این نشست، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو به روز سه شنبه ۱۰ جولای در نشست خبری در مقر ناتو اجندای بحث‌ها در مورد افغانستان مشخص ساخت.

در پاسخ به این پرسش رادیو آزادی که با توجه به نشست عالمان دینی در عربستان سعودی پیرامون صلح و ثبات در افغانستان، آیا این تلاش‌های منطقوی می‌تواند طالبان را به میز مذاکره صلح با حکومت افغانستان بکشاند، ستولتنبرگ این گونه پاسخ داد:

"من فکر می‌کنم مهم است که از یک روند صلح تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کنیم و دقیقاً به همین دلیل است که ناتو به شدت از ابتکار صلح‌طلبانه رئیس جمهور غنی استقبال کرد. او به طالبان پیشنهاد مذاکرۀ بی‌قید و شرط داد و از آن‌ها دعوت کرد که گفتگوها را آغاز کنند و همچنین آتش‌بس را در روزهای عید اعلام کرد و ما قویاً بر اهمیت حمایت از همه کشورها در منطقه تأکید می‌کنیم، اما این حمایت باید از روند صلح تحت رهبری افغان‌ها صورت گیرد. دلیل اصلی حضور ناتو در افغانستان مبارزه با تروریزم است. برای انجام این کار ما به یک افغانستان با ثبات نیاز داریم و ما همچنان آن‌جا خواهیم بود. هدف حضور نظامی ناتو، ایجاد شرایط برای رسیدن به یک راه حل صلح‌آمیز استوار بر مذاکره است."

  • حمایت مالی برای پایداری نیروهای افغان

یک مقام دیگر ناتو در بروکسل به رادیو آزادی گفت، مجموع بودجۀ که برای پایداری نیروهای افغانستان برای سال ۲۰۱۸ فراهم می‌شود، به حدود ۶ میلیارد دالر می‌رسد که تقریباً ۴.۷ میلیارد دالر آن را ایالات متحده امریکا، حدود ۱ میلیارد دالر را متحدان و شریکان ناتو و حدود ۴۴۰ میلیون دالر آن را حکومت افغانستان فراهم می‌کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت این کشور هم در این نشست حضور دارند.

همچنان نماینده‌گان از سازمان ملل‌متحد، بانک جهانی، امارات متحده عربی و قطر نیز در این نشست اشتراک می‌کنند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا که در ماه اگست ۲۰۱۷ استراتژی‌اش را در مورد افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد، نیز از اشتراک کننده‌گان کلیدی این نشست است.

ترمپ در سخنرانی خود هنگام اعلام استراتژی‌اش گفته بود:

"امریکا به پشتیبانی خود از حکومت افغانستان و اردوی این کشور در حالی که آنان با طالبان رو در رو هستند، ادامه می‌دهد."

او افزوده بود:

"پس از یک تلاش مؤثر نظامی، شاید روزی بتوان به یک جورآمد سیاسی دست یافت که در بر گیرندۀ عناصری از طالبان در افغانستان باشد، اما هیچ‌کس نمی‌داند که اگر چنین چیزی گاهی هم اتفاق بیفتد."

مایک پامپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده که در یک سفر از قبل اعلام ناشده به روز دوشنبه این هفته، وارد کابل شد، در یک نشست خبری مشترک با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ارگ ریاست جمهوری گفت، طالبان باید درک کنند که از راه جنگ نمی‌توانند پیروز شوند.

مایک پامپیو وزیر امور خارجه امریکا و رئیس جمهور غنی

تا کنون، اما حکومت افغانستان و حامیان بین المللی‌اش نتوانسته اند شورشیان طالبان را به میز مذاکرۀ صلح بکشانند تا نقطه پایانی به جنگ تقریباً ۱۷ ساله در افغانستان گذاشته شود.

طالبان آتش‌بس سه روزۀ‌شان در جریان عید سعید فطر امسال را تمدید نکردند و به این ترتیب ظاهراً بر دلگرمی‌ها در مورد گام نهادن به سوی صلح و ثبات در افغانستان آب سرد ریختند.

  • اختلاف‌ها در آستانۀ نشست سران ناتو

در حالی که ناتو و همپیمانانش در مورد افغانستان همنظر به نظر می‌آیند، در برخی از موارد دیگر، نشانه‌های از اختلاف نظر هم به چشم می‌خورد.

پیشاپیش، ترمپ از برخی از اعضای ناتو به‌شمول جرمنی انتقاد کرده و مصرف دفاعی آن‌ها را ناکافی، نامنصفانه و ناپذیرفتنی خوانده است.

رئیس جمهور ترمپ در پیام خود روز دوشنبه ۹ جولای روی حساب تویترش نوشت:

"ایالات متحده نسبت به هر کشوری دیگر بر ناتو بیشتر هزینه می‌کند. این منصفانه نیست و قابل قبول نیست. در حالی که این کشورها پس از آنکه من آغاز به کار کردم، مشارکت خود را افزایش داده اند، باید کاری بیشتر کنند."

ترمپ پیوسته گفته است که جرمنی ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را پرداخت می‌کند، در حالی که ایالات متحده نزدیک ۴ درصد تولید ناخالص داخلی خود را می‌پردازد.

ستولتنبرگ کمی و کاستی‌ها در این مورد را پذیرفت، اما گفت که شماری از کشورهای عضو ناتو مصارف دفاعی‌شان را افزایش داده اند و در حال افزایش آن هستند.

به‌گونۀ مثال او گفت در سال ۲۰۱۴ تنها سه کشور عضو ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه دفاعی ناتو می‌کردند، در حالی که او گفت امسال هشت کشور مصارف دفاعی‌شان را به هدف تعیین شده ۲ درصد نزدیک کرده اند.

ستولتنبرگ گفت، ظرف ۴ سال گذشته، متحدان اروپایی و کانادا ۸۷ میلیارد دالر بیشتر بر بخش دفاعی هزینه کرده اند.

ستولتنبرگ افزود، اعضای ناتو این کار را به‌خاطر خوشی خاطر ایالات متحده نمی‌کنند، بلکه به‌خاطر این می‌کنند که نیاز است و به‌گفتۀ او جهان در یک وضع غیر قابل پیشبینی به سر می‌برد.

با وجود نگرانی در مورد تنش میان ایالات متحده و همپیمانان اروپایی، ناتو می‌گوید سرمایه‌گذاری دفاعی ایالات متحده در اروپا، تحت رهبری ترمپ، ۴۰ درصد افزایش یافته است.

از دید ناتو، این نشان می‌دهد که متحدان بیشتر در بخش امنیت خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و مصارف دفاعی‌شان به هدف تعیین شده یعنی ۲ درصد تولید ناخالص داخلی تقرب حاصل می‌کند.

از سوی دیگر، تنش‌ها در مورد مسایل تجاری هم موجود است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از حمایت از اعلامیۀ نهایی نشست جی هفت در ماه جون در کانادا دست کشید.

رئیس جمهور ترمپ

در کنار آن، واشنگتن تعرفه‌های را بر برخی از واردات از اتحادیه اروپا و کانادا اعمال کرده است و آن‌ها نیز به اقدام مشابه دست زده اند.

پارسال، شعار نشست سران ناتو این بود:

"ما همپیمانیم، ما متحدیم."

امسال دیده شود که این شعار در چی حدی همچنان پا بر جا خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG