لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

کشتی‌های جنگی روسی و امریکایی با خطر تصادم روبرو شدند


تصویری از نزدیک شدن دو کشتی جنگی آمریکایی و روسی به یکدیگر
تصویری از نزدیک شدن دو کشتی جنگی آمریکایی و روسی به یکدیگر

طیاره‌های اکتشافی و بمب افگن‌های روسیه و امریکا عمدتاً از نزدیک یک دیگر عبور می‌کنند اما این بیشتر غیر معمول است که کشتی‌های جنگی این دو کشور از فاصلۀ بسیار نزدیک، از کنار هم بگذرند.

یک کشتی نیروی بحری امریکا و یک کشتی روسیه، به روز جمعه از فاصلۀ چند متری از کنار هم در بخشی از اقیانوس آرام که به دریای فیلیپین شناخته می‌شود، گذشتند.

فرماندهی کشتی‌های جنگی روسیه در اقیانوس آرام، کشتی امریکا را مقصر دانسته و گفته است، دو کشتی بسیار با هم نزدیک شده بودند و ممکن بود تصادم کنند.

کلایتون داس سخنگوی فرماندهی هفتم کشتی‌های جنگی امریکا مستقر در پاسفیک گفته است، کشتی روسیه یک مانور غیر مصون را در نزدیک کشتی امریکا اجرا کرد و سلامتی کشتی و عمله اش را به خطر انداخت.

به گفته او، کشتی‌ها پانزده تا سی متر از یک دیگر فاصله داشتند.

کلایتون داس گفته است، این عمل غیر مصون سبب شد که کشتی امریکایی، برای جلوگیری از تصادم، دست به کار شود.

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا
پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا

از سوی دیگر پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا به روز جمعه به خبرنگاران در ایالت ویرجینیا گفت، در مورد این رویداد به روسیه رسماً شکایت خواهند کرد: "مطمئیناً که اعمال غیر مصون و غیرحرفه‌­ای مردان و زنان ما را به خطر می‌اندازد، از حرفه‌ای بودن آن‌ها تشکر، هیچ حادثۀ رخ نداد. از چینل اردو با اردو، برای تماس با روسیه در مورد این رویداد استفاده خواهد شد. اعمال غیر مصون و غیرحرفه‌­ای ما را از عملیات‌های ما باز نمی‌دارد."

در ویدیوهایی‌که توسط دریانوردان امریکایی فلمبرداری و نشر شده‌است دیده می‌شود که دو کشتی به سرعت از نزدیک یک دیگر عبور می‌کنند.

این رویداد سه روز پس از آن رخ می‌دهد که نیروهای امریکایی در بحیره مدیترانه، یک جت جنگی Su-35 روسیه را متهم کرد که یک طیاره امریکایی را رهگیری کرده‌است.

XS
SM
MD
LG