عکس العمل های جهان در مورد کشته شدن اسامه بن لادن

رهبران جهان از خبر مرگ بن لادن با گرمی استقبال کرده این موضوع را یک پیشرفت بزرگ در امر مبارزه بر ضد تروریزم عنوان کرده اند.

رییس جمهور امریکا گفته است، شک وجود ندارد که القاعده به حملات خویش بالای امریکایی ها ادامه خواهد داد و در سطح ملی و بین المللی باید محتاط بود.
سرمنشی ناتو نیز گفته است باوجود مرگ بن لادن، ماموریت نظامی ناتو درافغانستان ادامه می یابد، تا آن کشور دوباره به یک محل امن برای تروریستان مبدل نشود.

اسامه بن لادن رهبر شبکهء القاعده دیروز در جریان یک عملیات نیروهای امریکایی در منطقه ایبت آباد پاکستان، کشته شد.

رییس جمهور امریکا بارک اوباما، دیشب خبر کشته شدن بن لادن را تایید کرده، گفت، طراح اصلی حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 در امریکا، درجریان عملیات نیروهای امریکایی در پاکستان کشته شده و جسد اش در اختیار نیرو های امریکایی قرار دارد.

رییس جمهور امریکا اوباما اظهار داشت:
«مرگ بن لادن بزرگترین پیروزی ما تاحال در تلاش ها بر ضد القاعده محسوب می شود، ولی مرگ وی پایان تلاش های ما نخواهد بود. تردیدی وجود ندارد که القاعده به حملات خویش بالای ما ادامه خواهد داد و ما باید در سطح ملی و بین المللی محتاط باشیم.»

رییس جمهور اوباما گفت، درعملیات که دیروز در پاکستان در جریان آن اسامه بن لادن کشته شد، به نیروهای امریکایی آسیبی نرسیده است و این نیروها تاحد امکان از کشته شدن افراد ملکی نیز جلوگیری کردند.


براساس گزارش آژانس خبری رویترز نیروهای امریکای بالاخره بن لادن را یافتند، ولی نه در مناطق کوهستانی سرحدات افغانستان، بلکه در یک منزل مجلل یک میلیون دالری که یک ساعت دورتر از اسلام آباد قرار داشتت.

براساس گزارش آژانس خبری رویترز یک گروهء کوچک از نیروهای خاص امریکایی توسط هلیکوپتر ها به محلی که بن لادن در آن حضور داشت وارد شدند. درجریان این عملیات ابن لادن، یک پسرش، یک زن جوان که گفته شده همسر بن لادن است با دو مرد دیگر که گفته می شود یکی از آن ها برادر بن لادن می باشد، کشته شدند.

رییس جمهور اوباما دیشب گفت نیروهای استخباراتی پاکستان برای آن ها معلوماتی را داده بود که نیروهای امریکایی را در امر رسیدن به بن لادن موفق ساخت.
اوباما از رییس جمهور پاکستان آصف علی زرداری دراین زمینه، ابراز امتنان کرد.

براساس اعلامیهء منتشر شده از سوی حکومت پاکستان، عملیات خاص نیروهای امریکایی که به قتل اسامه بن لادن منجر شد، در هم آهنگی با پالیسی قبلاً اعلان شدهء امریکا صورت گرفته است که بر اساس آن «بن لادن درهر نقطهء جهان که دیده شد، درمقابل اش اقدام فوری صورت گیرد.»

براساس اعلامیه حکومت پاکستان، مرگ بن لادن نمایان گر مصمم بودن جامعهء بین المللی، به شمول پاکستان، برای از میان برداشتن تروریزم است.


هندوستان کشور رقیب پاکستان از خبر کشته شدن بن لادن استقبال کرده، ولی گفته است که این خبر یک ثبوت دیگر برای نشان دادن این موضوع است که تروریستان ، مثل کسانی که حملات سال 2008 در ممبی را انجام دادند، درپاکستان مخفیگاه های امن دارند و آزادانه فعالیت می کنند.

وزیر داخله هند گفت کشورش معلومات دارد که نیروهای خاص امریکایی بن لادن را در نزدیکی اسلام آباد در یک قرارگاه نظامی کشته اند و این موضوع قابل نگرانیست است که تروریستان مربوط به سازمان های مختلف تروریستی در داخل قلمرو پاکستان پناهگاه دارند.


پیمان نظامی ناتو، مرگ بن لادن را یک پیشرفت قابل ملاحظه برای امنیت ناتو و متحدین اش عنوان نموده است. سرمنشی ناتو اندرس فاگ رسموسن دریک اعلامیه گفته است، نیروهای ناتو باید ماموریت شان را درافغانستان ادامه دهند تا آن کشور دوباره به یک محل امن برای تروریستان مبدل نشود.


اتحادیهء اروپا در عکس العمل به خبر کشته شدن بن لادن توسط نیروهای امریکایی در پاکستان گفته است، مرگ بن لادن یک پیشرفت بزرگ در امر مبارزه برضد تروریزم و ایجاد یک جهان با امن است.

هرمن وون رامپوی رییس اتحادیهء اروپا، و خوزه منویل بروسو رییس کمسیون اتحادیهء اروپا در یک اعلامیه مشترک گفته اند، مرگ بن لادن پیشرفت عظیم در تلاش های ما جهت ازمیان برداشتن تروریزم است. مرگ وی جهان را جای امن تر می سازد و نمایان گر این است که جنایات بدون مجازات باقی نمی مانند.

دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا امروز درمورد خبر مرگ بن لادن گفت، با این موضوع چنان به نظر می رسد که خطری که از سوی تروریزم و افراطیت متوجه جهانیان بود، از بین رفته است. به گفته کامرون این یک پیشرفت عظیم است که صورت گرفته است.
دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا گفت:
«من برای نیروهای امریکایی به خاطر این عمل شجاعانه شان تبریک می گویم، من از رییس جمهور اوباما ابراز سپاس می کنم و هم از کسانی سپاسگذارم که برای حفاظت ما از خطر تروریزم و شب و روز کار کرده اند.»

روسیه گفته است که آن کشور به حیث یکی از قربانیان تروریزم، از خبر مرگ اسامه بن لادن استقبال می کند.

صدراعظم ایتالیا سیلویو برلسکونی گفته است، کشته شدن اسامه بن لادن توسط کوماندوهای امریکایی یک پیروزی برای تمام دموکراسی هاست، ولی ما باید محتاط باشیم، چون امکان حملات انتقام جویانه از سوی تروریستان وجود دارد.

فرانکو فراتینی وزیر خارجهء ایتالیا قبلاً در یک اعلامیه، مرگ بن لادن را پیروزی خوبی درمقابل بدی عنوان کرد.

قابل تذکر است که خبر کشته شدن اسامه بن لادن، استقبال گرم مردم امریکا را در قبال داشت.

در واشنگتن و نیویورک مردم به جاده های شهر ها برآمده، خرسندی شان را را از شنیدن این خبر ابراز داشتند.

یک باشنده نیویورک به نام گرگوی درمورد چنین می گوید:
«افتخار بیشتر ازین وجود ندارد. این ده سال خیلی طولانی بود و فکر می کنم دراین جا تمام مردم همان قدر احساساتی اند که من هستم. اصلا قابل باور نیست.»