«از 44 کشورخواهان مربیان بیشتر به افغانستان شدم»

اندریس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو

سرمنشی پیمان ناتو اندریس فوگ راسموسن در کنفرانس وزرای دفاع ناتو در استانبول از کشور های که در چهارچوب نیرو های کمک به امنیت یا آیساف در افغانستان سرباز دارند، تقاضا کرد که مربیان نظامی بیشتر به افغانستان بفرستند.

هدف از فرستادن مربیان بیشتر این است که قوای افغانستان هر چه زود آماده گرفتن مسوولیت امنیتی کشور خود شوند.

هر چند امریکا و متحدین آن در ناتو تعهد کرده اند که 40 هزار سرباز تازه نفس به افغانستان می فرستند، ولی تعداد مربیان نظامی در افغانستان کم است.

به گفته آقای راسموسن، تعداد مربیان نظامی و پولیس در افغانستان باید نسبت به ارقام کنونی آن دو برابر شود.
وی در مورد گفت:
« امروز من 44 کشور آیساف را تشویق کردم که برای انجام ماموریت تعلیم و تربیه پولیس و اردوی ملی افغانستان بیشتر تلاش کنند، چه در داخل قوای که اکنون در افغانستان دارند و چه هم با فرستادن مربیان بیشتر.»

آقای راسموسن در این مورد روز جمعه در پایان کنفرانس دو روزهء وزرای دفاع پیمان ناتو در استانبول توضیحات داد. بعد از کنفرانس لندن این اولین مجلس پیمان ناتو به سطح وزیران بود که در آن موضوع افغانستان بار دیگر بررسی شد.
سرمنشی ناتو افزود:
« وزرای دفاع موافقه کردند که اقدامات را برای کاهش کسر بودجه ماموریت در افغانستان که تخمیناً 900 ملیون دالر می باشد، اتخاذ کنند.»

در کنفرانس استانبول وزیر دفاع امریکا رابرت گیتس هم در مورد استراتیژی امریکا در افغانستان توضیحات داده و گفت که هدف از این استراتیژی و افزایش تعداد عساکر در افغانستان این است که جلو پیشرفت طالبان گرفته شود، از مردم افغانستان محافظت شود و کوشش ها برای تقویه قوای امنیتی افغانستان دو برابر گردد تا آنها بتوانند امنیت کشور خود را خودشان به عهده بگیرند.
آقای گیتس افزود:
« پیروزی در افغانستان با این معیار اندازه نمی شود که چه تعداد از طالبان کشته شده اند، بلکه معیار این است که از چه تعداد افغان ها دفاع صورت می گیرد و تا چه حد از مردم این کشور محافظت می شود. قوای تازه نفس عموماً به جنوب افغانستان می روند و یک شمار آنها به شرق این کشور نیز خواهند رفت تا یک نوع سیستم محافظت از مردم افغانستان ایجاد شود و مردم افغانستان از حملات طالبان در امان گردند.»

وزریر دفاع امریکا هم بر افزایش تعداد مربیان نظامی در افغانستان تاکید کرده، گفت که کشور های پیمان ناتو را تشویق می کند که در این ساحه بیشتر توجه کنند و هزاران مربی و آموزگار نظامی دیگر را به افغانستان بفرستند.

آقای گیتس اظهار داشت، ایالات متحده 9 واسطه زرهدار ضد مواد انفجاری و رادار کشف زیر زمینی را به قوای ناتو خواهد داد تا خطر بمب های کنار سرک به سربازان آنها کم تر شود.

به گفته آقای گیتس، مواد انفجاری که امروز توسط مخالفین در افغانستان بکار برده می شود، زیاد ترین تلفات را به عساکر خارجی در افغانستان بار آورده است.