بیست و چهارم مارچ روز جهانی مبارزه با توبرکلوز(TB)

به تاریخ 24 مارچ سال 1882 روبرت کوخ در شهر برلین اعلان کرد که موفق به کشف مکروبی شده است که موجب بیماری توبرکلوز می شود. در آن زمان بیماری توبرکلوز در سراسر اروپا و امریکا یک مریضی عام به شمار می رفت و از هفت تن یک تن را هلاک می ساخت.

کشف روبرت کوخ راه تازه یی را در زمینهء شناخت و تداوی بیماری توبرکلوز باز کرد.

در سال 1982 در 100 مین سالروز تولد روبرت کوخ، اتحادیهء مبارزه با توبرکلوز و بیماری های شش، پیشنهاد کرد تا 24 مارچ، به نام روز بین المللی (TB) یاد شود.

در سال 1996 سازمان صحی جهان (WHO) نیز با اتحادیهء مبارزه با توبرکلوز و بیماری های شش و سایر نهاد های صحی جهان پیوسته، 24 مارچ را به مثابهء روز جهانی مبارزهء، اطلاع دهی و جلوگیری از توبرکلوز در جهان، اعلان کرد.

امروز 24 چهارم مارچ که از روز بین المللی مبارزه با توبرکلوز یا (TB) در همهء جهان تجلیل می شود، کمیتهء بین المللی صلیب سرخ جهان از ده ها سال به این سو در زندان های کشور های آسیا پاسفیک، آسیای میانه، قفقاز، امریکای لاتین، افریقا و سایر نقاط جهان با مرض توبرکلوز مبارزه می کند، اعلان کرد:
«تلاش به خاطر ریشه کن ساختن این مریضی ناکام خواهد شد، اگر بعضی دولت ها تلاش هایشان را در زمینهء مبارزه از شیوع بیماری توبرکلوز در زندان ها، افزایش نه دهند.»

بیماری توبرکلوز در زندان ها 10 تا 40 درصد بیشتر از شیوع آن در بین مردم عام می باشد.

با وصف همهء دشواری های موجود مبارزه با بیماری توبرکلوز یا (TB) در افغانستان توسط وزارت صحت عامه آن کشور در همکاری با سازمان ها و نهاد های بین المللی پیش برده می شود.