فعالیت آتشفشانی در جزیرهء ایسلند

ولکینو یا آتشفشان دهانه، مجرا و یا سوراخیست که در قشر زمین ایجاد شده، از آن مواد مذاب، آتش، دود، خاکستر، گاز های مختلف و بخار خارج می شود. واژه ولکینو که تقریباً در همه زبان های جهان متداول شده است، از نام جزیرهء ولکینو در سیسلی ایتالیا گرفته شده و از زمانه های روم باستان الههء آتش نیز به نام ولکینو یاد می شود.

ولکینو یا آتشفشان ها در سطح زمین مخروط های آتشفشانی را به شکل کوه ها و در عمق ابحار به سرعت سرد شده، جزایر جدید را به وجود می آورند.

ولکینو یا آتشفشان ها در ابحار باعث توفان ها می شود. در سطح زمین باعث تخریب و خسارات زیاد شده، در برخی موارد شهر های بزرگ را کاملاً منهدم ساخته اند. چنانچه شهر پامپی در نزدیک نیاپل در روم در اثر آتشفشان کوه ویسوویوس (Vesuvius) در قرن 79 میلادی کاملاً از بین رفته، زیر 20 متر مواد آتشفشانی و خاکستر مدفن شد.

افغانستان نیز در اوخر دورهء زمین شناسی پلستوسن در مناطق دشت ناور و واکیک در جنوب غرب کابل شاهد فعالیت های ولکانیک یا آتشفشانی بوده است.

جهان در صد سالی که گذشت شاهد فعالیت های ولکانیک یا آتشفشانی زیاد بوده است که برخی از آن ها تلفات انسانی را نیز در قبال داشته اند. ولی فعالیت آتشفشانی اخیر در جزیرهء ایسلند که از هفتهء گذشته تا حال جریان دارد، در نوع خودش بی سابقه است.
این آتشفشان با پراگنده ساختن ملیون ها متر مکعب مواد آتشفشانی به هوا، به شکل ابر ضخیم مرکب از دود و خاکستر یک بخش وسیع فضای قارهء اروپا را فرا گرفته، باعث مختل شدن کامل ترانسپورت هوایی شده است.

بر اساس گزارش ادارهء کنترول هوایی اروپا «یورو کنترول» از روز پنجشنبه تا حال حدود 63 هزار پرواز لغو شده است.

سازمان بین المللی هوانوردی، ضربه اقتصادی لغو این پرواز ها را خیلی بیشتر از روزهای بعد از حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی خوانده، علاوه بر مسافرین و شرکت های هوانوردی، خدمات پستی نیز خسارات هنگفت را متحمل شده اند.

شرکت های هوانوردی با جدیت برای پرواز طیارات در تلاش تعین و تثبیت مسیر های تازهء عاری از ابر خاکستر ناشی از آتشفشان آیسلند، می باشند.

با آن که پرواز های آزمایشی طیارات آغاز شده و بعضی میدان های هوایی اروپا نیز دوباره باز شده اند، میلیون ها مسافر در سراسر جهان در حالت انتظار بسر می برند تا مقصد برسند.

شرکت های هوایی بریتش ایرویز، شرکت هوایی ایر فرانس، که ایل ام و لوفت هانزا اعلان کرده اند که در جریان پرواز های آزمایشی اخیر کدام خسارهء ناشی از ابر های آتش فشانی را مشاهده نکرده اند.

اما کار شناسان هوانوردی هوشدار داده اند که خاکستر مواد آتشفشانی که مخلوط از زرات شیشه و سنگ می باشد، می تواند خسارت جدی را به انجن ها و سایر بخش های طیارات وارد کند.