«تداوی امراض پیس و میرگی با زهر مار و گژدم»

صدها مریض که به کلینیک تداوی یونانی محمد شیرزاد واقع در شهر چاریکار می روند، توسط مار ها و گژدم های که در داخل گیلاس و ظروف شیشه ای سر بسته محصور هستند، استقبال می شوند.

از چندین دهه بدین سو، شیرزاد زهر مار و گژدم را می کشد، بعداً آن را با گیاه های طبیعی مخلوط کرده و از آن برای تداوی مرگی و امراض جلدی مثل پیس، استفاده می کند.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتید پرس، تسهیلات طبی در افغانستان بسیار ناچیز است. طبق امار ارایه شده از سوی سازمان ملل متحد، برای هر 10 هزار نفر، یک داکتر موجود است. ولی ده ها داکتر یونانی مثل شیرزاد، جاگزین تداوی طبی علوم معاصر شده و خدمات را برای مریضان عرضه می کنند.

بیش از 1800 نفر در کلینیک شیرزاد در شهر چاریکار ثبت نام هستند.

زمانی که مریضان به این کلینیک مراجعه می کنند، در ابتدا پول معادل 10 دالر امریکایی را می پردازند. بعداً برای مریضان کپسول، پودر و سایر دوا های یونانی برای یک ماه تجویز می شود که قیمت مجموعی آن بین 20 الی 30 دالر می شود.

شیرزاد به تاثیرات مثبت تداوی خود افتخار می کند. وی به خبرگزاری اسوشیتید پرس تصویر یک دختر نوجوانی را نشان می دهد که لکه های سفید در پا های اش دیده می شود و بعداً تصویر بعدی همین دختر را بعد از تداوی نشان می دهد که رنگ جلد پا های اش به حالت عادی بر گشته است.

شیرزاد از خداوند سپاس می کند که مرض پیس حالا در افغانستان تداوی می شود.

ولی داکتر قسیم سعیدی که ریاست بخش صحی ولایت پروان را به عهده دارد، شک دارد که تداوی که شیرزاد می کند، کارگر واقع شود.

حکومت افغانستان مقرراتی برای فعالیت طبیبان یونانی نه دارد، ولی به شکل غیر رسمی از فعالیت آنها نظارت می کند.

مرکز صحی محلی از شیرزاد که از ایران به افغانستان برگشته، خواسته است تا سند تحصیلات اش را ارایه کند.

داکتر سعیدی می گوید، شیرزاد فقط چند تصویر را که او را با مار و گژدم نشان می دهد، برای مامورین صحی نشان داده و بس.

داکتر سعیدی می گوید، وی برای شیرزاد وقت کافی داده تا سند تحصیلات خود را ارایه کند و شیرزاد هم تعهد کرده تا تمام مقررات را رعایت کند تا اجازه نامه فعالیت را به دست بیاورد.

با آن هم شیرزاد می گوید، تجارب مریضان، سند موفقیت وی است.

نیلوفر که 21 سال عمر دارد از 9 سال بدین سو از مرض پیس رنج می برد. او نزد داکتران متعدد در افغانستان و پاکستان رفته، ولی لکه های پیس وی نه تنها کم نه شده، بلکه بیشتر شده است.

نیلوفر از ولایت هرات نزد شیرزاد آمده و گریه می کرد که وی از این لکه ها نفرت دارد و حتی هیچ کس نمی خواهد با او یک جا غذا بخورد.

ولی بر عکس، نظیره که مادر یک دختر 9 ساله است اشک خوشی می ریزد. او می گوید، بعد از مراجعه به شیرزاد، لکه های پیس دخترش روز به روز کم تر می شود. قبل از مراجعه به شیرزاد، نظیره دخترش کوثر را نزد 10 داکتر جلدی برده بود، ولی نتیجه نه داد.

محمد شفیق که 11 سال عمر دارد از بام خانه ای شان پایین افتاده و از آن به بعد روزانه 5 الی 6 بار حملهء مرگی بالایش می آمد. به نوشتهء اسوشیتید پرس، مادرش او را نزد چندین داکتر برد، ولی نتیجه نه داد. دو هفته قبل مادر شفیق او را نزد شیرزاد آورد.

به گفته او، بعد از مراجعه به شیرزاد، زنده گی پسرش تغییر کرده است. شفیق حالا گپ زده می تواند، خودش غذا می خورد و راه می رود.