کشف بزرگ در مورد حیات «زنده ماندن در محیط مسموم و زهر آلود»

اعلان تازهء ناسا یا ادارهء تحقیقات فضای امریکا افواهات نتشر شده در رسانه ها در ارتباط به زنده گی موجودات در خارج از کره زمین را خاموش ساخت.

در حالیکه مرد کوچک اندام فضایی که تصویر آن را در فلم (ET) ستیفن سپیلبرگ ارایه کرد، هنوزهم به حیث یک خیال و رویایی علمی باقی خواهد ماند، یک گروهء دانشمندان به کشف مهم نایل شدند که می تواند یک گذار در سطح آگاهی و دانش انسان در مورد حیات در کره زمین و شاید هم خیلی فراتر از آن محسوب شود.

افواهات و شایعات در مورد موجودات فضایی و زنده گی در خارج از کرهء زمین برای همیشه وجود داشته است. اما بالاخره ادارهء تحقیقات فضای امریکا (ناسا) این تب و هیجان را با انتشار یک اعلامیه تا اندازهء فرونشاند. در این اعلامیه گفته شده، کشفیات و دریافت های تازهء ناسا در زمینهء جستجوی زنده گی در خارج از کرهء زمین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

در حالیکه پاسخ به این پرسش که آیا ما تنها در این کاینات زنده گی می کنیم؟ تا هنوز هم مثبت می باشد، یک گروه دانشمندان با اعلان کشف جدید شان، حیات را در همین کرهء زمین که ما در آن زنده گی می کنیم، خیلی جالب تر از آن نشان داده اند، که ما قبلاً فکر و تصورآن را می کردیم.

فلیسا ولف سایمون محقق بیولوژی فضای که یک تیم تحقیقاتی ناسا را رهبری می کند، یک شکل کاملاً جدید زنده گی را کشف کرده است.
این تیم دانشمندان باکتریایی را کشف کرده اند که در محیط کاملاً زهر آلود و مسموم نشو و نما و رشد می کند.
ولف سایمون می گوید:
«این بکتریا که به شکل متفاوت فعالیت و رشد می کند، این امکان را ثابت ساخت که چیزهای دیگری نیز ممکن است. این باکتریا آزمون زنده ماندن به شکل متفاوت را حل کرد.»

این میکروب که به نام (GFAJ-1) شناخته شده است، صرف در جهیل (مونو) در کلیفورنیا پیدا می شود.

آب این جهیل عادی نبوده، مسموم می باشد. تصور می شد که هیچ نوع حیات در آن محیط زهر آلود، موجود و ممکن نخواهد بود.

اما ولف سایمون کشف کرد که این میکروب نه تنها از این مواد زهر آلود تغذیه می کند، بلکه زهریات را به فایبر (دی، ان، ای) و بخش های اساسی حجراتش تبدیل می کند.

در واقعیت میکروب (GFAJ-1) از این زهریات به عوض فاسفور که یک ترکیب عمدهء ساختار حجرات زنده می باشد، استفاده می کند.

دانشمند پوهنتون تحقیقات فضایی لندن لویس دارتینل می گوید که با این کشف تازهء ناسا، تصور و ذهنیت انسان در مورد چگونگی حیات تغییر می کند، وی می افزاید:
«تا امروز آگاهی ما این بود که هایدروژن، اکسیژن، نایتروژن، کاربن سلفر و فسفور عناصر اساسی حیات بوده، زنده گی مجموعهء این عناصر می باشد. ولی در تحقیقات اخیر باکتریایی کشف شده که فسفور را با اسید ارسینیک تعویض می کند. این کشف خیلی هیجان برانگیز است. با این کشف تغییر در اساسات علم بیوشیمی آغازشده، درک از عناصر اساسی حیات دگرگون می شود.»

دانشمندان دو سال قبل موجودیت باکتریا را در مواد زهری ارسنیک کشف کرده بودند، ولی این که باکتریا، فسفور را با مواد ارسینیک تعویض می کند یک کشف تازه می باشد.
به عقیدهء دانشمندان با کشف این حجرات جدید، دروازهء دنیای از امکانات تازه، در مورد ساختار حجرات زنده، باز شده است.

استاد پوهنتون ماساچوست سارا سیگر که در مورد زنده گی در سیارات دیگر تحقیق می کند، می گوید، تا امروز تحقیقات بیشتر در مورد موجودیت حیات در سیارات مشابهء زمین متمرکز شده بود. با این کشف جدید دانشمندان در مورد موجودیت حیات در مهتاب، مریخ، زحل و مشتری نیز تحقیق خواهند کرد.
سارا سیگر می گوید:
«کشف تازه، امکانات زیاد را برای دانشمندانی فراهم می کند که در مورد اشکال متفاوت حیات تحقیق و فکر می کنند. به طور خاص امکان آن را می دهد که برعلاوهء مریخ زحل، مهتاب و نظام شمسی در مورد موجودیت حیات در سیارات دیگر نیز فکر شود.»

فلیپ پلیت نویسندهء ویبلاگ «نجوم بد» مربوط مجلهء مشهور ساینس «دیسکور» در مورد عکس العمل مردم از این کشف تازه می گوید:
« اینکه یک باکتریا می تواند مواد حیاتی را با مواد زهری تعویض کند، خیلی عالیست. ولی در مقاسیه با یافتن چیزی مثل موجود فضایی مانند (E.T) می تواند، بعضی ها را مایوس سازد.»

فلیسا ولف سایمون محقق بیولوژی فضای ناسا یا ادارهء تحقیقات فضای امریکا می گوید:
«کسانی که از این کشف مایوس به نظر می رسند، اهمیت آن را به طور کامل درک نکرده اند. با این کشف تازه ما در مورد حیات در دیگر سیارات معلومات حاصل کرده، یک روز خبر یافتن حیات و زنده گی را در خارج از کرهء زمین نیز خواهیم شنید.»

با کلیک روی متن این مطلب را می توان شنید!