پوهنتون امریکایی افغانستان اولین دور فراغت محصلین اش را جشن گرفت

مسوولین پوهنتون امریکایی افغانستان و سفیر امریکا در افغاسنتان می گویند: در نظر است که شاخه های پوهنتون امریکایی افغانستان را به ولایات هرات و قندهار نیز گسترش دهند.

در حال حاضر پوهنتون امریکایی افغانستان تنها در کابل فعالیت دارد.

کارل آیکن بیری سفیر امریکا در افغانستان به روز پنجشنبه در مراسم فراغت نخستین مرحله فارغین این پوهنتون در مورد گفت:
« من آگاهی حاصل کردم که این پوهنتون در نظر دارد که شاخه هایش را تا هرات و قندهار نیز گسترش دهد، شاید این نخستین گام باشد.

من طرح این فاکولته های جدید را دیده ام که کار بالای آنان ادامه دارد. پوهنتون امریکایی افغانستان زمنیهء آموزش را برای جوانانی فراهم می کند که برای نسل آیندهء افغانستان خدمت خواهند کرد و از پیشتازان امور تجارت، تکنالوژی معلوماتی و اداره در افغانستان و منطقه خواهند بود.»

پوهنتون امریکایی افغانستان در سال 2006 میلادی با تعداد کمی از محصلین در یک محوطهء بزرگ در حاشیه غربی کابل در نزدیک قصر تاریخی دارالامان به فعالیت آغاز کرد.

اما مسوولین می گویند: اکنون این پوهنتون حدود هشت صد محصل دارد و همه ساله شمار بیشتر از جوانان نیز در آن ثبت نام می کنند.

بر علاوه محصلین افغان شماری از جوانان از کشور های مانند، امریکا، کولمبیا و چین نیز در این پوهنتون مصرف تحصیل اند و استادانی از امریکا، کانادا، آسترلیا و امریکایی های افغانی الاصل مسوولیت تدریس در این پوهنتون را دارند.

پوهنتون امریکایی افغانستان از جمله ده ها پوهنتون خصوصی و پوهنتون های شخصی است که به صورت عصری اعمار شده و به شیوه های جدید در رشته های علوم سیاسی، اداره، تجارت، کمپیوتر ساینس و سایر رشته ها شاگرد می پذیرد و در مدت کمتر از پنج سال توجه جوانان زیاد را بخود جلب کرده است.

خاطره افغان یکی از محصلین این پوهنتون می گوید: بخاطر این که تدریس در پوهنتون امریکایی افغانستان به سطح بین المللی است، بسیاری از جوانان علاقمند این پوهنتون شده اند.
وی گفت:
« چیزی را که من درک کرده ام این است که نصاب تعلیمی در این جا به سطح بین المللی است، تمام استادان این پوهنتون به سطح بین المللی تحصیل دارند، یعنی در این پوهنتون تنها به سطح افغانستان نه بلکه به آموزش های دسترسی داریم که در تمام جهان معیاری است.»

پس از سقوط رژیم طالبان و روی کار آمدن نظام جدید در افغانستان، در کنار سایر انکشافاتی که در این کشور به جود آمده، شماری از پوهنتون های خارجی روابطی را با پوهنتون ها و موسسات تحصیلی افغانی تامین کرده و هم چنان ده ها موسسهء تحصیلات عالی خصوصی نیز در این کشور به فعالیت آغاز کرده اند.

جوانان افغان از تاسیس این پوهنتون ها استقال کرده و می گویند: تاسیس این پوهنتون ها زمینه ادامهء تحصیل را برای ده ها هزار جوانی مساعد می کند که به پوهنتون های دولتی راه یافته نمی توانند.

اما این جوانان از فیس بلند این پوهنتون ها نیز شکایت دارند و می گویند: شمار کمی از جوانان که مشکلات اقتصادی ندارند، می توانند از این فرصت های ایجاد شده در این پوهنتون ها استفاده کنند.

پوهنتون امریکایی افغانستان نیز از جمله پوهنتون های خارجی در افغانستان است که با فیس بسیار بلند محصلین را می پذیرد.
این پوهنتون از هر محصل به صورت اوسط در هر چهار ماه یا یک سمستر یک لک و بیست هزار افغانی فیس اخذ می کند که برای برخی ها تخفیف نیز در نظر گرفته می شود.