سال جدید تعلیمی با صدا در آمدن زنگ مکتب رسماً آغاز شد

سال جدید تعلیمی در افغانستان با به صدا در آمدن زنگ مکتب توسط رییس جمهور کرزی رسماً آغاز شد. در مراسمی که به این منظور در کابل راه اندازی گردید، رییس جمهور افغانستان در مورد پیشرفت ها و مشکلات در برابر معارف این کشور صحبت کرد.

هرچند گفته می شود، در یک دهه اخیر پیشرفت هایی در بخش معارف افغانستان صورت گرفته، اما عملکرد مخالفان مسلح با معارف هنوزهم به عنوان یکی از مشکلات جدی خوانده می شود.

رییس جمهور کرزی به روز شنبه در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی، مسدود بودن صد ها مکتب را یک مشکل جدی خواند و از مخالفان خواست تا در برابر معلمان و شاگردان موانع ایجاد نکنند.

«این دشمنی با مردم افغانستان، زنده گی و دین شان اسلام است. اگر این ها ادعای افغانستان و آزادی افغانستان را دارند، افغانستان آزاد تنها و تنها به دست توانمند تعلیم یافته جوانش می شود. اگر آنان مکاتب را در کشور ما بسته می کنند برای آزادی کشور ما نیستند بلکه برای غلامی کشور ما هستند. آرزوی من این است، برادروار و با تواضع که مکاتب را این ها بسته نکنند.»

به اساس معلومات وزارت معارف افغانستان نا امنی ها سبب شده تا هم اکنون بیش از 550 مکتب در 9 ولایت این کشور مسدود باقیمانده بمانند که در نتیجه آن دوصد هزار شاگرد از فرا گیری تعلیم محروم شده اند.

رییس جمهور افغانستان در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی ازعالمان دین و بزرگان قومی نیز تقاضا کرد تا برای فراهم کردن زمینه رفتن بیشتر اطفال به مکاتب همکاری کنند.

وزیر معارف افغانستان یکی از اشتراک کننده های این مراسم نیز روی تلاش ها به هدف بهبود وضعیت معارف در سالجاری تاکید کرد.

به گفته فاروق وردگ امسال نزدیک به یک و نیم میلیون شاگرد در نهاد های مختلف تعلیمی کشور جذب می شوند و بیش از یک هزار نهاد تعلیمی نیز ایجاد خواهند شد.

«به اساس پلان وزارت معارف در سال جدید تعلیمی به شمول 40 درصد قشر اناث یک میلیون و چهارصد هزار شاگرد و محصلین در موسسات تعلیمی کشور شامل خواهند شد. در همین سال 1027 باب موسسات نو تعلیمی را ایجاد می کنیم. از این میان 800 باب مکاتب تعلیمات عمومی، 81 باب موسسات تعلیمات اسلامی، 74 باب الحاقیه های تربیه معلم و 72 باب دیگر موسسات تعلیمات مسلکی و تخنیکی خواهند بود.»

در عین حال آقای وردگ گفت که به اساس برنامه تعیین شده تا سه سال دیگر هیچ طفل واجد شرایط در افغانستان از رفتن به مکتب بازنخواهد ماند.

با آنکه وزارت معارف افغانستان برنامه های مختلف را به منظور تقویت معارف در سال جاری روی دست دارد اما بازگشایی مکاتب مسدود شده در ولایت های نا امن یکی از مشکلات جدی در برابر این وزارت خوانده می شود.

به باور برخی از آگاهان در صورت ادامه نا امنی ها وزارت معارف قادر نخواهد بود تا برنامه های خود را تطبیق کند.


سید فتح محمد بها