به بهانهء 185 سالروز وفات لودویک وان بتهوون

یک صدو هشتاد وسه سال قبل از امروز مردی چشم از جهان پوشید که به مثابهء یک ارزش والای انسانی در همهء جهان شناخته می شود.
وی در شهر بن آلمان به دنیا آمده بود و از آوان کودکی استعدادش را در موسیقی هویدا ساخت و همگان به یک صدا به این عقیده شدند که نابغهء دیگری مانند موزارت ظهورکرده است.

وی لودویک بتهوون نام داشت و تا امروزمشهورترین هنرمند همهء زمانه ها در جهان موسیقی به شمار می آید.

لودویک وان بتهوون در شهر بنِ آلمان تولد یافت. وی به تاریخ 17 ماه دسامبر سال 1770غسل تعمید داده شد و بیست و ششم مارچ سال 1827 چشم از جهان پوشید.

پدرش، یوهان وان بتهوون، اهل هلند فلاندر آن زمان و مادرش ماریا ماگدالنا که وریچ وان بتهوون(Maria Magdalena Keverich) تبار سلاویان داشت.

از هفت فرزند خانوادهء بتهوون چهارتن آنان در کودکی درگذشتند. پدرش یکی از موسیقی‌دانان دربار بن بود و نخستین معلم موسیقی بتهوون به شمار می رفت. پدر بتهوون که به الکل معتاد بود، تلاش می‌کرد بتهوون را به جبر و خشونت به‌ مثابهء کودک نابغهء مانند ولفگانگ امدی موتسارت به نمایش بگذارد.
استعداد بتهوون بسرعت بر همگان آشکار شد و تحت حمایت مالیِ شاهزاده به نام الِکتور قرار گرفت.

بتهوون درسال 1792 به ویانا رفت و مورد آموزش ژوزف هایدن قرار گرفت. چون هایدنِ در اوج شهرت قرار داشت و نمی توانست وقت زیادی را صرف بتهوون کند، وی را به دوستش یوهان آلبرشتس‌برگر (Johann Albrechtsberger)معرفی کرد. بتهوون با علاقهء شدید و بطور جدی نواختن پیانو و ساختن آهنگ را شروع کرد و از آموزش های آنتونیو سالییری(Antonio Salieri) نیز بهره برد.
بتهوون با گذشت اندک زمانی به عنوان نوازندهء چیره ‌دست پیانو و به عنوان آهنگسازی توانا شهرت یافت.

لودویک وان بتهوون بخاطر ناشنوایی‌ که در اواسط عمر عاید حالش شد، مدتی را در بحران روانی سپری کرد. عدهء به این باورند که ناشنوایی بتهوون در اثر کثرت صدای تون باس یا بم سمفونی پنجم وی بوجود آمده است، اما تحقیقات اخیر طبی نشان می دهد که ناشنوایی لودویک وان بتهوون در اثر موجودیت فلز سرب در پیانو شخصی وی بوده است.

آثار بسیار برجسته‌ء لودویک وان بتهوون که درون‌مایه اکثر آنها شجاعت، نبرد، مبارزه؛ ستیز و مقاومت است، در این دوران زنده گی وی شکل گرفته اند. آثار این دورهء زنده گی وی بزرگترین، مشهورترین و ماندگارترین آثار موسیقی کلاسیک جهان را شامل می‌شود.

حتی ناشنوایی هم نتوانست مانع جدی در برابر آفرینش های بتهوون شود. به عقیدهء برخی دانشمندان جهان بسیاری آفریده های بتهوون مملو از معانی مرموز و ناشناختهء اند و بی جهت نیست که بتهوون را بزرگترین هنرمند تاریخ موسیقی جهان ‌دانسته می شود.

لودویک وان بتهوون با ده ها سمفونی به شمول سمفونی های میساسولِمنیس(Missa Solemnis)، سمفونی های شماره پنجم و نهم، سونات های پیانو و کوارتت هایش، همهء بشریت را در حریر رویایی موسیقی پیچید و خود به یک ارزش والای جهانی مبدل شد.

Your browser doesn’t support HTML5

به بهانهء 185 سالروز وفات لودویک وان بتهوون