رهبران 5 کشور نو ظهور اقتصادی جهان سعی کردند نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را افزایش دهند

رهبران پنج کشور نو ظهور اقتصادی جهان در اجلاس دهلی نو سعی کردند نفوذ سیاسی و اقتصادی سازمان خود را افزایش دهند.

هند، چین، برازیل، روسیه و افریقای جنوبی که شامل سازمان بریکس هستند، پنجاه فیصد کل نفوس جهان و پنجم حصهء تولید اقتصادی جهان را تشکیل می دهند.

رهبران این پنج کشور در اعلامیهء که در پایان اجلاس روز پنجشنبه خود در دهلی نو منتشر ساختند با هم توافق نمودند که برای دستیابی شهروندان خود به سرمایه، یک بانک انکشافی جدیدی را تاسیس می کنند.

آنها همچنین با هم توافق نمودند که تجارت و داد ستد را به جای دالر امریکایی و یا یورو، به واحد نقدی خود این کشور ها تقویت می بخشند.

در عرصهء سیاست، پنج کشور عضو سازمان بریکس در برابر حل نظامی نزاع هسته ای ایران هوشدار دادند و خواستار یک حل مسالمت آمیز نزاع در سوریه شدند.

من موهن سنگهـ صدراعظم هند که اجلاس سالانهء سران سازمان بریکس را امسال در دهلی نو میزبانی کرد از سهم گیری این پنج کشور در رشد اقتصادی، ثبات و امنیت، و ایجاد امیدواری در جهان ستایش کرد و گفت:

« کشورهای ما مانند قطب های رشد، ثبات و امید ایستاد هستند. موقعیت ما در جهان وضاحت بینش و اهمیت بیشتری را کسب می کند. ما توانایی سهم گیری فعال را در مقابل چالش های جهانی داریم. مشارکت ما که روز به روز قوی تر می شود و انعکاس دهندهء منفعت مشترک مردم ما بوده، یک عامل صلح و آرامی در جهان می باشد.»

پیشنهاد تاسیس بانک انکشافی مشترک در صدر اجندای این اجلاس قرار داشت. این بانک نخستین موسسهء سازمان بریکس خواهد بود.

اعلامیهء رهبران بریکس گفت که وزیران مالیه پنج کشورعضو، امکانات تاسیس این بانک را بررسی نموده گزارش خود را به اجلاس سران در سال آینده تقدیم خواهند کرد.

کشورهای سازمان بریکس از مدت ها فشار وارد می کردند تا در موسسات وام دهندهء بین المللی چون بانک جهانی و صندوق وجهی بین المللی که معمولاً زیر نفوذ غرب هستند از خود وزن و جایگاهی داشته باشند.