«پاکستان باید به پرسش های موجود در مورد اسامه پاسخ دهد»

خانهء که اسامه در آن در شهر ایبت آباد اقامت داشت ، تخریب شد

آیا امکان دارد بی اطلاعی پاکستان از اقامت اسامه بن لادن در آن کشور واقیعت داشته باشد؟
روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد:
اگر تصور شود که مقامات استخباراتی امریکا در وصل و ارتباط دادن نکته ها و جزییات رویداد 11 سپتامبر موفق نشدند، به همان اندازه این مساله بی کفایتی ادارهء استخبارات پاکستان را نشان می دهد.

اسامه بن لادن رهبر شبکهء القاعده در پنج خانهء مختلف در پاکستان زنده گی می کرد. در جریان اقامت صاحب چهار فرزند شد که دو تن آن ها در شفاخانه های پاکستان به دنیا آمدند. اسامه در پاکستان از سه خانمش نگهداری می کرد که دساتیر وی را به شبکهء القاعده انتقال می دادند.
اما با وصف آنچه گفته شد، گویا حکومت پاکستان حتی یک کلمه هم در مورد وی نمی دانسته است.
روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد:
آیا بی اطلاعی پاکستان از اقامت اسامه در شهر ایبت آباد آن کشور واقعیت دارد؟
آیا زمان آن فرا نرسیده است که به پرسش های موجود در مورد اسامه بن لادن پاکستان پاسخ دهد؟

با آنکه مقامات امریکایی با احتیاط گفته اند، شواهدی بدست نیامده است که نشان دهد مقامات پاکستانی از اقامت اسامه بن لادن در شهر ایبت آباد اطلاع داشته اند، در واقیعت امر در این مورد سوالی نزد امریکایی ها وجود ندارد. ولی این مساله برای مقامات پاکستانی مهم است. آنها می توانند توسط بولدوزر اقامت گاه اسامه بن لادن را تخریب کنند، چنانچه این کار هم کردند. اما پرسش های موجود در این رابطه به جای آن باقی مانده است:

چطور شد که اسامه بن لادن در شهر ایبت آباد پاکستان اقامت اختیار کرد؟
روزنامهء واشینگتن پوست با نقل قول از یک راپور پولیس اسلام آباد می نویسد، امل احمدالساده (Amal Ahmed al-Sadah) جوان ترین خانم اسامه بن لادن گفته است، همه چیز از قبل کاملاً آماده شده بود و از دو مردی به نام های ابراهیم و ابرار نام می گیرد که با آنها در درهء سوات، هریپور و بالاخره در شهر ایبت آباد یکجا بسر برده اند.

مقامات پاکستانی در مورد این دوبرادر چی می دانستند؟
مقامات امریکایی به این باورند که یکی آن ها ابواحمدالکویتی(Abu Ahmed al-Kuwaiti) پیام رسان خاص اسامه بوده است.
بر اساس یک گزارش آژانس خبری اسوشیتدپرس دوماه قبل از کشته شدن اسامه، ماموران ادارهء استخبارتی آی، اس، آی احصاییهء تمام باشنده گان اقامتگاه اسامه را در ایبت آباد گرفته بودند.

نقش بریگادیر یا لوامشر لیاز شاه در این میان چی بوده است؟
بر اساس اظهارات جنرال ضیا الدین بت رییس سابق ادارهء استخباراتی آِی، اس، آی پاکستان، بریگادیر لیاز شاه که ریاست یک ادارهء دیگر استخباراتی جنرال پرویز مشرف را به عهده داشت، در سال 2005 انتقال رهبر شبکهء القاعده اسامه بن لادن را به شهر ایبت آباد تنطیم کرده بود.

ارتباط ابو زبیده فعال شبکهء القاعده که در سال 2002 در فیصل آباد دستگیر شد با این قضیه چی می باشد؟
گفته می شود ابو زبیده با ادارهء استخبارتی آِ، اس، آی پاکستان ارتباط داشت و محلی که وی در آن جا دستگیر شد، پناه گاه امن شورشیان کشمیری لشکر طیبه محسوب می شد.

احمد خلفان گیلانی (Ahmed Khalfan Ghailani) فعال تانزانیایی شبکهء القاعده که در قضیهء بمب گذاری سفارت های امریکا در افریقا دست داشت و در سال 2004 در گجرات دستگیر شد، چطور توانست خودش را خیلی دور از مناطق قباییلی به گجرات برساند؟

رمزی بن الشیباع(Ramzi Binalshibh) که حملات 11 سپتامبر را مساعدت کرده بود و در ماه سپتامبر سال 2002 در شهر کراچی دستگیر شد، چطور توانسته بود بدون اینکه کشف شود خودرا به مرکز تجارتی پاکستان برساند؟

روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد:
پاسخ به این پرسش ها نه تنها همکاری گویا صادقانهء و موثر ادارهء آِی، اس، آی پاکستان را با ادارهء استخبارتی سی، آی، اس امریکا نشان می دهد، بلکه از داستان پنهان کاری، اخفا و همدستی در جرایم نیز قصه می کند.

به عقیدهء روزنامهء واشینگتن پوست در هردو حالت وقت جواب دادن به سوالات فرا رسیده است.