دشواری های ناشی از صیغه یا متعه در تاجکستان

مساجد تاجکستان توجهء مردم آن کشور را به مسالهء جلب می کنند که به زنده گی روزمرهء آن ها ارتباط می گیرد. در این اوخر در شهر دوشنبه مرکز تاجکستان، مراسم ازدواج یا نکاح موقت برگزار می شود که در آن کشور یک پدیدهء کاملاً جدید و بیگانه است.

به تاریخ هشتم ماه جون احسان عبدالبصیر سیدوف ملای مشهور شهر دوشنبه در خطبهء نماز جمعه به زنان در مورد صیغه یا ازدواج موقت هوشدار داد.

علمای دینی تاجکستان می گویند، در این سه سال اخیر صیغه یا ازدواج موقت در آن کشور افزایش یافته است.

امام سیدوف و سایر علمای دینی تاجکستان نگرانی شان را در مورد این پدیده ابراز کرده، می گویند:
یک تعداد زیاد زنان در تاجکستان قربانی رسم و رواج ازدواج موقت ایرانی یا صیغه می شوند.

ازدواج موقت در ایران بنام صیغه یا متعه یاد شده، در مذهب شیعه روا شمرده می شود. در این نوع ازدواج ها هر دو جانب بالای شرایط آن موافقت می کنند. اما در تاجکستان که اکثریت باشنده گان آن سنی مذهب اند، صیغه یا متعه را نمی پذیرند.

زورافو رحمانی مسوول بخش فرهنگی حزب نهضت اسلامی تاجکستان می گوید:
« ما در این اواخر زیاد می شنویم که یک تعداد زن های تاجک با مردان ایرانی که در تاجکستان بطور موقت زیست دارند، ازدواج موقت ایرانی یا صیغه می کنند.»

در حال حاضر یک تعداد زیاد ایرانی ها در دوشنبه مرکز تاجکستان و سایر شهر های آن کشور زنده گی می کنند.

به گفتهء زورافو رحمانی به زنان صیغه شده در جریان و بعد از ازدواج موقت کدام حق داده نمی شود. مردان ایرانی از تاجکستان می روند و زن های شان را در میدان می گذارند. درد ناکتر آنست که در نتیجهء ازدواج موقت یا صیغه، اطفال به دنیا بیایند.

در تاجکستان کدام احصاییهء دقیق در مورد تعداد زنان صیغه شده وجود ندارد و به گفتهء زورافو رحمانی تعداد آن ها به صد ها تن می رسد.

یک خانم تاجک که خودش را بنام مایا معرفی کرده است و در یک آرایشگاه کار می کند، می گوید:
« من با یک تاجر ایرانی آشنا شدم. وی پیشنهاد عروسی را با من کرد. من قبول کردم و در محضر شهود با هم ازدواج کردیم. اما وی بعد از مدتی در مورد ازدواج موقت چیزهای را گفت و پس از شش ماه دوباره به ایران رفت. اینک مرا با طفلم تنها گذاشته است و هیچ نوع حمایت مادی و اخلاقی با ما نمی کند.»

سفارت ایران در تاجکستان به رادیو آزادی گفته است که آن ها در مورد ازدواج موقت، صیغه یا متعهء اتباع ایرانی با تاجک ها، کدام شکایتی را دریافت نکرده اند.

برای جلوگیری از تکرار همچو رویداد ها، ملا های تاجکستان برای مردم آن کشور تبلیغ می کنند، خودشان را در ازدواج های موقت یا صیغه دخیل نساخته، نکاح شان را در محاکم رسمی ثبت و راجستر کنند تا در صورت طلاق از همهء حقوق تعیین شده در قوانین آن کشور، بهرمند شوند.