محمد مرسی: به تمام توافقنامه های بین المللی توجه خواهیم کرد

محمد مرسی رییس جمهور مصر

محمد مرسی رییس جمهور تازه انتخاب شدهء مصر، دیروز سوگند وفاداری یاد کرد.

محمد مرسی کاندید حزب اخوان المسلمین برای ریاست جمهوری مصر که هفته گذشته در اولین انتخابات آزاد در تاریخ آن کشور برنده شد، دیروز سوگند وفاداری یاد کرد و اردوی مصر رسماً قدرت را به وی واگذار کرد.

مرسی دیروز در اولین سخنرانی اش به حیث رییس جمهور، در پوهنتون قاهره وعده داد، اردو را احترام خواهد کرد، نهادی را که بعد از سقوط حکومت سی ساله حسنی مبارک در ماه فبروری سال گذشته قدرت را در مصر، در دست داشته است.

در مراسم که به منظور انتقال قدرت از اردو به رییس جمهور تازه منتخب مصر در یک قرارگاه نظامی به راه افتاده بود، فیلد مارشال حسین طنطاوی، تعهد حمایت از مرسی را کرد.

رییس شورای عالی نیروهای مسلح مصر که از سقوط حسنی مبارک به این طرف، قدرت را در دست داشته است، به رسم احترام به مرسی رسم تعظیم نموده و بلند ترین سمبول نظامی مصر را به وی اعطا کرد.

محمد مرسی در جریان سخنرانی در پوهنتون قاهره، روی موقف اردو در حفاظت از ملت، تاکید نموده چنین گفت:

« اردوی عالی ما به وظیفه اصلی اش که حفاظت امنیت کشور و حفاظت از سرحدات ما است برخواهد گشت. نیروهای مسلح عزیز و متحد ما با ادارات کشور در چوکات قانون اساسی و حاکمیت قانون همکاری خواهد کرد. من آنها را به سبب دست آوردهای شان تحسین نموده و تهنیت می گویم.»

کاندید حزب اخوان المسلمین که فعالیت های این سازمان در گذشته منع بود، چندین بار از پارلمان انتخابی نام برد، پارلمانی که اکثریت آنرا متحدین اسلامی مرسی تشکیل می دهند و فعالیت آنها، توسط اردوی بر سر اقتدار درماه جون منع شده بود.

این اقدام به دلیل آن صورت گرفته بود که ستره محکمه مصر گفت، یک بر سوم از اعضای پارلمان به شکل غیر قانونی به پارلمان راه یافته اند.

گفته می شود با وجود اعلان انتقال قدرت از اردو به محمد مرسی، این معلوم نیست که تقسیم قدرت میان اردو و رییس جمهور تازه منتخب به چی شکلی خواهد بود.

مرسی در بخشی دیگر از سخنرانی تحلیف اش، تعهد کرد کشورش توافقنامه های بین المللی را احترام خواهد کرد که این مساله گفته می شود، اشاره یی واضح بود به پیمان صلح سال 1979 مصر با اسراییل:

« ما پیغام صلح را به جهان می رسانیم و با آن، پیغام حق و عدالت را، چنانچه ما همیشه وعده داده ایم، ما بر تعهدات و توافقنامه های بین المللی مصر تاکید داریم. ما به این توافقنامه ها و معاهدات توجه خواهیم کرد.»

رییس جمهور جدید مصر همچنان خواهان ختم خشونت ها در سوریه شده و هم حمایت اش را از مردم فلسطین ابراز داشت.