«تنش ها میان ترکیه و سوریه بیشتر شده است»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تنش ها پس از آن افزایش یافتند، که انقره گفت، پس از نزدیک شدن هیلیکوپتر های سوریه به سرحد ترکیه، جیت های جنگی اش را به پرواز در آورد. جیت جنگی ترکیه در ماه گذشته در فضای بین المللی توسط سوریه سقوط داده شد.

صدراعظم ترکیه رجب طیب اردوغان این سخن را به روز یکشنبه گفت.
او گزارش یک روزنامهء امریکایی را بی اساس و نادرست خواند، که در آن گفته شده این جیت در داخل حریم فضایی سوریه سقوط داده شده است.

اردوغان در یک جلسهء حزب عدالت و ترقی یا AKP گفت، وال ستراتیژیت ژورنال مطلبی را نشر کرده که بر پایهء حقیقت استوار نیست.

در این گزارشِ روز شنبه وال ستراتیژیت ژورنال به نقل از یک مقام استخبارات ایالات متحدهء امریکا گفته شده است که احتمال زیاد می رود این جیت هنگامی که در حریم فضایی سوریه بود توسط سلاح های مدافع هوا نصب شده در بحر هدف قرار گرفته باشد.

هر چند ترکیه تایید کرده است که جیت جنگی F-4 "فانتوم" اشتباهاً برای مدت کوتاه حریم فضایی سوریه را نقض کرده است، اما ترکیه به طور مکرر گفته است که این جیت بدون هشدار قبلی به تاریخ 22 جون در فضای بین المللی سقوط داده شده است.

اردوی ترکیه به روز یکشنبه در خبرنامهء معلومات بیشتر در این مورد داد و گفت که این طیاره برای حدود پنج دقیقه در حریم فضایی سوریه بوده است.

یک مقام وزارت دفاع ایالات متحدهء امریکا به روزنامهء وال ستریت ژورنال گفته است ما شواهدی در اختیار نداریم که نشان بدهد این طیاره توسط راکت زمین به هوا سقوط داده شده باشد.

پیش از این مقامهای ترکیه گفته اند، اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که این طیاره توسط یک راکت زمین به هوای رهبری شده توسط اشعهء لایزر سقوط داده شده است.

در همین حال به روز شنبه 4 جیت جنگی از نوع F-16 ترکیه از پایگاه هوایی "اینجرلیک" به پرواز در آمدند.

این جیت ها پس از آن پرواز کردند که هیلیکوپتر های سوریه 4 میل نزدیکتر بر فراز سرحد میان سوریه و ترکیه به پرواز در آمدند.

در اعلامیهء اردوی ترکیه این اقدام غیر عادی خوانده شده است.

دو جیت دیگرِ F-16 متعلق به ترکیه پس از آن از پایگاه هوایی بتمن پرواز کردند که یک هیلیکوپتر سوریه به سرحد در ولایت مردین ترکیه نزدیک شد.

به اساس معلومات اردوی ترکیه، در این جریان سه حادثه رخ داده اما حریم فضایی ترکیه نقض نشده است.

صدراعظم ترکیه زمانی متحد رییس جمهور سوریه بشار الاسد بود.

اما از زمان انقلاب سال گذشته در سوریه به این سو که بیش از 33 هزار تن را به ترکیه فرستاد، روابط دو کشور قطع شده است.