تعزیرات اتحادیه اروپا بر صادران نفت ایران عملاً نافذ شد

اول جولای سال 2012 میلادی روز نهایت ناخوشایند برای ایران توصیف شده است. در این روز تعزیرات اتحادیهء اروپا بر صادرات نفت خام ایران به طور عملی نافذ شد. شماری از کارشناسان، آغاز تمرینات نظامی سپاه پاسداران انقلاب ایران را به دنبال این رویداد، تلاشی برای نمایش قدرت نظامی ایران خوانده اند.

این تمرینات سه روزه به روز دوشنبه آغاز شد. در مورد وضع تعزیرات اتحادیهء اروپا بر ایران در اواخر ماه جنوری تصمیم گرفته شد. به اساس این فیصله، کشور های عضو اتحادیهء اروپا از خریداری تولیدات پتروشیمی و نفت خام ایران و بیمه ساختن وسایطی که تولیدات ایران را انتقال می دهند، منع می شوند.

اکثریت کشور های عضو اتحادیهء اروپا که پیش از وضع این تعزیرات بر ایران، 20 درصد نفت ایران را خریداری می کردند، پس از اول جولای داد و ستد تجارتی شان با ایران را متوقف ساختند. به اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، قبل از این اقتصاد ایران با مشکل روبرو شده است.

ادارهء بین المللی انرژی اتومی گفته است، صادرات نفت خام ایران در سال روان 40 درصد کاهش یافته است. جمی ویبستر مسوول یک شرکت بین المللی مشوره دهی در بخش انرژی موسوم به PFC در مورد تاثیرات تعزیرات اتحادیهء اروپا بر ایران چنین می گوید:

«اکثریت این کشور ها از پیش از این خریداری نفت خام ایران را متوقف کرده بودند و یا حالا به این اقدام متوسل شده اند که این تقریباً به 6 صد هزار بیرل نفت در روز می رسد. پیش از وضع تعزیرات نا به هنگام بر ایران، این کشور روزانه 2 اعشاریه 2 میلیون بیرل نفت صادر می کرد. با در نظر داشت شمار مشتریان این اقدام بالایش تاثیر می کند.»

ویبستر می گوید، ایران به هدف مقابله با اثرات این تعزیرات امکانات کمی در اختیار دارد. اما به گفتهء تعدادی از کارشناسان، عوایدی که از درک اسعار خارجی، ذخایر و فروش تیل در ایران به دست می آیند، شاید با وصف تعزیرات شدید بر ایران، به بقای رژیم این کشور کمک کنند.

تعدادی از کارشناسان امور اقتصادی می گویند، مردم عام ایران از انفلاسیون و بلند بودن قیمت مواد اولیه در آن کشور به ستوه آمده اند. به گفتهء این کارشناسان با در نظر داشت این مشکل در ایران، وضع تعزیرات جدید بر آن کشور به آن معنی است که ایران روز های دشواری در پیش رو خواهد داشت.