نماینده خاص ملل متحد برای سوریه از ایران و عراق دیدن کرد

کوفی عنان نماینده خاص ملل متحد و اتحادیه عرب برای سوریه دیروز در جریان دیدار هایش از ایران و عراق در صدد آن بود که برای تلاش هایش جهت برقراری ثبات در سوریه، حمایت این دوکشور را جلب کند. کوفی عنان گفت، رییس جمهور اسد توافق نموده است، نخست خشونت ها در مناطق پرآشوب متوقف گشته و سپس این ثبات به مناطق دیگر گسترش یابد.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، دیپلومات ارشد کوفی عنان دیروز در ایران گفت، این پلان باید با اپوزیسیون سوریه هم در میان گذاشته شده و مورد بحث قرار گیرد. ولی عنان گفت، صحبت های روز دوشنبه اش با رییس جمهور اسد، روی دریافت راه های دیگر جهت ختم خشونت های سوریه متمرکز بود، خشونت های که از ماه مارچ سال گذشته به این طرف حد اقل 17 هزار قربانی به جا گذاشته است.

عنان در تهران به خبرنگاران گفت، رییس جمهور اسد پیشنهاد یک روش از پایین به بالا، یعنی پیشنهادی راهی را کرده است که بر اساس آن، در مناطق که خشونت ها در آن شدت دارند، ثبات برقرار گردیده و این ثبات قدم به قدم به مناطق دیگر گسترش یافته و تقویت یابد. وی جزییات بیشتر در مورد این پلان، ارایه نکرد.

کوفی عنان بعد از دیدار دیروز از تهران، راهی بغداد شده و با صدراعظم عراق نوری ال مالکی روی راه های ختم خشونت ها در سوریه بحث های داشت.

عنان در بغداد گفت، فکر می کنم همه ما شاهد حالات جاری، کشتار ها و مشکلات مردم سوریه بوده ایم و با هر کسی که در مورد صحبت نموده ام، در باره حالات سوریه نگران اند، و راه های ختم این خشونت ها را می سنجند.

به نوشته اسوشیتدپرس، هر تلاش بین المللی برای حل معضله سوریه تا حال ناکام بوده است و نشانه های دیده نمی شود که پلان اخیر عنان کدام تاثیر قابل ملاحظه را در بر خواهد داشت.

باوجود آنکه سرکوبی خشونت آمیز تظاهر کننده گان توسط رژیم اسد، وی را در صحنه بین المللی منفور ساخته است، ولی اسد هنوز هم از حمایت قوی روسیه و چین برخوردار است. حمایت برای مداخله نظامی در سوریه مشابه آنچه در لیبیا صورت گرفت، کم است و تحریمات چندین گانه جهت منزوی ساختن اسد هم، جایی را نگرفته است.

ولی گفته می شود تلاش های اخیر کوفی عنان جهت ایجاد تماس با متحدین سوریه نشان می دهد که عنان آنها را بخش عمده حل معضله سوریه می داند.