کمک های خارجی باید به احتیاط در اختیار شورشیان سوریه قرار گیرد

تعدادی از عساکر اردوی آزاد سوریه

با افزایش جنگ و درگیری ها در سوریه، روز جمعه از کشته شدن در حدود دوصد نفر در شهر حما گزارش داده شد است.

نیک پات، دگرمن متقاعد قوای بحری امریکا که در تهیهء کمک به مجاهدین افغان در مقابل قشون اتحاد شوروی سابق در سال های 1980 سهم گرفته است می گوید: «کمک خارجی باید با احتیاط زیاد در دسترس شورشیان سوریه قرار داده شود و در این مورد باید با کسانی که از آن استفاده می کنند مستقیماً صحبت شود. آنها باید اطمینان بدهند که اسلحه در دسترس کسانی درست قرار می گیرد.»

آقای پات می افزاید:
« اسلحه باید مستقیماً به اشخاص مربوط سپرده شود و کدام طرف یا شخص سوم باید در معامله دخیل نباشد و اگر چنین نشود، اسلحه و مهمات در دسترس اشخاص غیر مطلوب قرار خواهد گرفت.»

در حال حاضر علایم تدارک اسلحه از جانب امریکا و یا کدام کشور اروپایی به شورشیان در سوریه دیده نمی شود.

شورشیان در سوریه از چنان حمایت که سال گذشته شورشیان در لیبیا برخوردار بودند، نیستند.

از سوی دیگر، حکومت عراق هفته گذشته اعلان کرد که معلومات موثق در دست دارد که جنگجویان القاعده از این کشور به سوریه رفته و در جنگ جاری در این کشور اشتراک دارند.

مقامات غربی می گویند، هم نیروهای رژیم سوریه و هم شورشیان در قتل غیر نظامیان دست دارند.

مخالفین رژیم بشارالاسد می گویند، نیروهای دولتی در چند روز گذشته در حدود 220 نفر را که اکثریت آنها غیر نظامیان بودند، در یکی از قریه های ولایت حما کشته اند.

جنرال رابرت مود، رییس ناظران ملل متحد در سوریه در بارهء این کشتار در حما چنین می گوید:

« ما به اساس حضور خود در ولایت حما تایید می کنیم که روز پنجشنبه گذشته جنگ در منطقۀ تریمسا جریان داشت. واحد های میکانیزه در این جنگ اشتراک داشتند و فیرهای غیر مستقیم هیلی کوپترها هم در این درگیری شامل بود. اگر آتش بس قابل اعتبار برقرارگردد، ناظران بین المللی حاضر اند که به منطقه رفته حقایق را روشن سازند.»

بشارالاسد که خاندان او از مدت چهل و دو سال به این سو بر سوریه حکمروایی می کند، مخالفین دولت را گروهای دهشت افگن می خواند و کشورهای قطر، عربستان سعودی، ترکیه و امریکا را به کمک به آنها متهم می سازد.

گروه کشورهای مسمی به دوستان سوریه که متشکل از چندین کشور غربی و عربی می باشد، هفته گذشته موافقه نمود که کمک های خود را با شورشیان افزایش داده، وسایل مخابراتی را هم در اختیار آنها قرار می دهند.