پس از سقوط رژیم اسد در سوریه چه اتفاق خواهد افتاد؟

هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، در میان سلسلهء از فرار مقامات بلند پایه سوریه و دست آورد های شورشیان، فردا از ترکیه دیدار می کند.

مقامات ایالات متحد امریکا برای هفته هاست که می گویند، پایان ریاست جمهوری اسد نزدیک شده و آنها به سوالی که پس از سقوط رژیم اسد در سوریه چه اتفاق خواهد افتاد، تمرکز دارند.

مقامات وزارت خارجه امریکا در مورد اینکه خانم کلنتن فراتر از ملاقات با رهبری ترکیه در این کشور با کی ها دیدار خواهد داشت، سکوت اختیار کردند. اما قرار است، وزیر خارجه امریکا با نماینده های مخالفین حکومت سوریه در ترکیه و اردوی سوریه آزاد، ملاقات کند.

این دیدار هیلاری کلنتن از ترکیه در آخرین لحظات سفر وی از افریقا در اواخر هفتهء گذشته تنظیم گردید. وزیر خارجه امریکا روز سه شنبه در دیدارش از افریقای جنوبی گفت، رژیم سوریه ازبین می رود.

خانم کلنتن زمانی از ترکیه دیدن می کند که اداره بارک اوباما در ارتباط به عدم دخالت بیشتر در بحران 17 ماهه سوریه، تحت فشار فزاینده قرار دارد.

به نوشتهء خبرگزاری آلمان، این انتقاد ها روبه افزایش اند که اداره اوباما و دیپلومات های ایالات متحده در کنار ترکیه، عربستان سعودی و قطر نقش کافی رهبری کننده را در رابطه با حل بحران سوریه به عهده نگرفته اند.

پاتریک وینتریل سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز تاکید کرد که پالیسی ایالات متحد در منطقه جدی، دوامدار و در همکاری نزدیک با دیگر کشورها می باشد.

در این حال قرار است دو جلسهء بزودی در بارهء وضعیت سوریه برگزار گردد. جلسه اول درین هفته با حضور نماینده های 30 کشور که بیشتر مخالف رژیم سوریه اند، در ایران و جلسهء دوم هفتهء آینده به اشتراک نماینده های کشورهای که از مخالفین رژیم حمایت می کنند، در عربستان سعودی، برگزار می شود.

خانم کلنتن در مورد سوریهء بعد از اسد، به ضرورت جلوگیری از وقوع نا آرامی ها در این کشور مانند عراق بعد از هجوم نیروهای امریکایی که اردو و شالودهء دولت ازهم پاشید، تاکید کرد. او همچنان علیه سوء استفاده از خلاء قدرت در سوریه پس از رژیم اسد نیز هشدار داده است.

هیلاری کلنتن همچنان اشاره کرده است که او با رهبران ترکیه در مورد چگونگی احیای امنیت و مصونیت عامه، پیشبرد امور اقتصادی و حمایت روند انتقال دیموکراتیک به رهبری سوریایی ها با رهبران ترکیه، گفتگو خواهد کرد.