سازمان ملل متحدخواستار افزایش مساعدت های بشری به سوریه شد

جان ایلیاسین (Jan Eliasson) معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

جان ایلیاسین (Jan Eliasson) معاون سرمنشی سازمان ملل متحد می گوید، در ماه جولای سال جاری، برنامهء غذایی جهان به 820 هزار نیازمند از طریق هلال احمر سوریه و شرکای محلی آن مواد غذایی را توزیع کرده است. در حالی که در ماه اپریل سال جاری به 250 هزار تن مواد غذایی توزیع شده بود.

وی می گوید، مساعدت های غیر غذایی مانند بسته ها و خدمات صحی و خدمات آبرسانی نیز ارایه شده است.

جان ایلیاسین (Jan Eliasson) می گوید:
«اما با شدت یافتن درگیری ها، شمار نیازمندان در سوریه افزایش می یابد. و ما در حال تجدید نظر در مورد برنامهء رسیده گی به مردم استیم، تا بتوانیم با حدود دونیم ملیون تن مساعدت کنیم

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد دیروز در اجلاس وزرای خارجهء کشور های عضو شورای امنیت آن سازمان صحبت کرده است. وقت بیشتر این اجلاس برای بحث در مورد کاهش بحران بشری در سوریه اختصاص یافته بود.

به عقیدهء کارشناسان عدم حضور دیپلومات های ارشد روسی، چینی و امریکایی، ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد را در زمینهء پایان دادن به بحران در سوریه نشان می دهد.

بعد از آنکه روسیه و چین سه مصوبهء را ویتو کردند که غرب از آن پشتیبانی می کرد و خواهان تدابیر شدید علیهء رژیم سوریه شده بود؛ پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالت بن بست قرار گرفته اند.

جان ایلیاسین (Jan Eliasson) معاون سرمنشی سازمان ملل متحد می گوید، پیشنهاد تعیین مناطق مصوون برای ختم بحران هفده ماههء سوریه، پرسش های جدی را مطرح کرده است و باید بطور جدی و دقیق مورد مطالعه قرار داده شوند.

از آغاز خشونت ها در سوریه تا اکنون صد ها هزار تن به خارج از آن کشور مهاجرشده اند و کشور ترکیه بیشترین آن ها را پذیرفته و امیدوارست تا مسالهء مهاجرین حل شود.
احمد داووداوغلو وزیر خارجهء ترکیه می گوید:
«من با این واقیعت که بعد انسانی خواهان اقدامات جدی در اجندا قرار دارد، تشویق شده ام. امیدوارم که بالاخره شورای امنیت به یک صدا عمل کند. چون این موضوع یک مسالهء انسانیست گام های اتخاد شوند که باید خیلی وقت برداشته می شدند.»

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، بدون گرفتن نام، برخی کشورها و نهاد ها منطقوی را به دامن زدن خشونت ها در سوریه متهم کرده، گفته است:
«تعذیرات و محدودیت های یک جانبهء برخی کشورهای منفرد و سازمان های منطقوی بالای وضعیت بشری در سوریه تاثیر منفی کرده است و ما شدیداً مخالف این نوع طرز عمل می باشیم.»

ویتالی چورکین همچنان گفته است، این تعذیرات زنده گی مردم عادی سوریه را دشوار ساخته و از دسترسی آن ها به ابتدایی ترین ضروریات حقوق انسانی، جلوگیری کرده است.
از سال گذشته زمانیکه، قیام ها بر ضد رژیم سوریه آغاز شد، تا اکنون حدود 200 هزار تن به خارج از آن کشور مهاجرت کرده و حدود سه ملیون تن دیگر از محلات زنده گی شان بی جا شده اند.