نصف اطفال زیر سن 5 سال را در افغانستان سوء تغذی تهدید می کند

وزارت صحت عامه افغانستان می گوید، که نصف از اطفال زیر سن 5 سال در کشور در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند.

مقامات این وزارت می گویند، به دلیل جلوگیری از سو تغذی، برنامهء را تحت نام غنی سازی آرد و روغن نباتی با ویتامین ها و منرال ها به راه انداخته اند.

ثریا دلیل وزیر صحت عامه که به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، گفت: با استفاده از این برنامه می توان از افزایش اطفال سوء تعذی جلوگیری کرد.

« ارقامی که در افغانستان در مورد وضعیت تغذی موجود است، نشان می دهد که اضافه تر از نصف اطفال کمتر از 5 سال به کمبود منرال ها و یتامین ها مواجه هستند.
کمبود آهن در نزد خانم های جوان شدیداً به ملاحظه می رسد. در حدود 70 درصد از خانم های که در سن بارداری می باشند، با کمبود آهن مواجه اند.»


این برنامه غنی سازی مواد غذایی از سوی وزارت صحت عامه و به همکاری بنیاد خلیفه بن زید آل نهیان، ادارهء اتحاد جهانی برای بهبود تغذی و سازمان غذایی جهان به مدت چهار سال به راه انداخته شده است.

هدف از این برنامه کاهش دادن امراض ناشی از کمبود ویتامین ها و منرال ها در میان اطفال خورد سال و زنان حامله می باشد.

خانم دلیل می گوید، به اساس این برنامه، برخی از ویتامین ها و منرال ها را در آرد و روغن اضافه می کنند.

در عین حال سازمان غذایی جهان از ایجاد این برنامه استقبال کرده و گفت، که این کار گزینهء خوب برای مبارزه با گرسنه گی در افغانستان می باشد.

لیوس امبلیا رییس سازمان غذایی جهان در مورد گفت:

« به نظر ما منحیث ادارهء که نظارت می کنیم، در افغانستان هر مرد، زن و طفل حق دارد که از زنده گی مغذی و محفوظ برخوردار باشند.

غذایی مناسب و خوب برای نسل آینده هم بسیار خوب است، به همین دلیل من به این مشارکت زیاد خرسند استم که این برنامه به کمک دبلیو اف پی، همکاران بین الملی شان و وزارت صحت عامهء افغانستان به راه انداخته شده است.

دقیقاً این برنامه راه است که می توانیم با گرسنگی مبارزه کنم.»


وزارت صحت عامهء افغانستان در حالی از موجودیت سوء تغذی در میان اطفال و زنان خبر می دهد که گفته می شود هم اکنون حدود 927 میلیون تن در سراسر جهان از کمبود مواد غذایی رنج می برند.

به اساس گزارش ها، 5 میلیون طفل در جهان با خطر مرگ مواجه بوده و عامل 11 درصد از امراض میان اطفال، ناشی از سوء تغذی می باشد.