ناوی پیلی هر دو جانب درگیر را در سوریه به نقض حقوق بشر متهم کرد

ناوی پیلی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، هر دو جانب درگیر در بحران سوریه را به نقض حقوق بشر، متهم کرده است.

کمشنر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر می گوید، هر دو طرف منازعه در سوریه متهم به نقض حقوق بشر می باشند.

ناوی پیلی که امروز در اجلاس شورای 47 عضوی حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژینو سخنرانی می کرد، تصریح نمود که اقدامات حکومت سوریه ممکن است به عنوان جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت شناسایی شود.

وی گفت:

«استفاده از سلاح ثقیل و بمباردمان مناطق پر نفوس توسط قوای توپخانهء حکومت، منجر به کشته شدن شماری زیاد افراد ملکی، بی جا شدن و مهاجرت غیر نظامیان در داخل و خارج سوریه و یک بحران رو به وخامت بشری، شده است.»

خانم پیلی در ادامه سخنرانی اش گفت، در مورد تخطی مخالفین حکومت سوریه به شمول قتل، اعدام های بدون محاکمه، شکنجه و همچنان در این اواخر افزایش انفجارها، نیز نگرانی مساوی و مشابه به همراه می باشد.

بر اساس گزارش رویترز، پیلی به تکرار تقاضا کرده است که سوریه به محکمهء بین المللی معرفی شود. اما چنین ارجاع فقط توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است. شورای که روی برخورد با مسالهء سوریه، به دو بخش تقسیم شده اند.

چین و روسیه در شورای امنیت با هر گونه تلاش برای مجازات رژیم سوریه، مخالفت می کنند.

چین روسیه و کیوبا به طور ثابت علیه قطعنامه های شورای امنیت در مورد سوریه، رای می دهند.

ناظران حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می گویند، بیشتر از 23 هزار اتباع سوریه در قیام که از 17 ماه به این سو، ادامه دارد کشته شده اند و در حدود 200 هزار تبعهء دیگر سوریه به ترکیه، اردن، عراق و لبنان، فرار کرده اند.

در این میان، بانکی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد که در این اجلاس صحبت می نمود، اظهار تاسف کرده است که سفارش ها و پیشنهادات شورای حقوق بشر، از سوی دیگر ادارات سازمان ملل متحد تعقیب نه گردیده اند و از این شورا تقاضا کرده است که به مراقبت اش از وضعیت در سوریه، ادامه دهد.

بانکی مون گفت:
« باید اطمینان دهم که هر کسی در هر طرفی که مرتکب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت شود، یا از موازین حقوق بشر و قوانین بین المللی تخطی کند، به محکمه معرفی خواهد شد. »