«اتحادیه اروپا تعزیرات جدید را علیه ایران بررسی می کند»

ویلیم هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا

وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید، کشورهای عضو اتحادیهء اروپا در حال تنظیم مجموعهء تعزیرات جدید برای اعمال فشار بالای ایران می باشد تا برنامهء اتمی خود را متوقف بسازد.

ویلیم هیگ که دیروز با خبرگزاری رویترز صحبت می کرد گفت:
« عرصه های موجود اند که ما می توانیم اقداماتی حتی بالاتر از آنچه که تاکنون علیه ایران انجام داده ایم، اتخاذ نمایم. اما واضحاً که این تدابیر ارتباط به گفتگو ها دارند. ما بالای تعزیراتی کار می کنیم که عاجل بوده و امیدواریم که هنگام ملاقات دوباره در اواسط ماه اکتوبر، بتوانیم در این مورد بیشتر بحث نمایم. »

ویلیم هیگ گفت، اجلاس روز جمعهء وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبرس، نمایانگر حمایت قوی از وضع تعزیرات جدید علیه ایران بود.

وزیر خارجه بریتانیا در مصاحبه با رویترز در سفارت بریتانیا در قاهره مشخص نساخت که اتحادیه اروپا چه تدابیر جدید را بر ایران می تواند روی دست گیرد. در حالی که همین اکنون تعزیرات علیه ایران به شمول منع واردات نفت از این کشور، ادامه دارد.

در این میان، بن یمین نتنیاهو صدراعظم اسراییل روز سه شنبه یک بار دیگر در مورد دورنمای حمله نظامی بالای ایران که به پیشبرد برنامه اتمی این کشور ارتباط می گیرد، گفت:
« چون ایالات متحده امریکا خود حاضر نیست گام های قاطعانه علیه ایران بردارد از این رو حق خود را در ارتباط به منع اسراییل از انجام هرگونه عملی در برابر ایران، از دست داده است. »

این در حالیست که قصر سفید می گوید، بارک اوباما رییس جمهور امریکا دیروز با بن یمن نتنیاهو در مورد تهدید برنامه اتمی ایران گفتگوی تیلفونی نمود. رییس جمهور اوباما درین صحبت به هماهنگی تصامیم شان برای جلوگیری تهران از دسترسی به سلاح هسته یی، تاکید کرد.

از ویلیم هیگ وزیر خارجه بریتانیا در مورد اظهارات صدراعظم اسراییل پرسیده شد، او گفت:
« ما برای اسراییل مشوره واضح دادیم. ما این مشوره ها را به طور آشکارا و خصوصی بیان نمودیم که ما در وضعیت کنونی مخالف حمله بر ایران هستیم. »

ویلیم هیگ، تعزیرات جدید را نسبت به هر اقدام ممکن دیگر، تند و شدیدتر خوانده است. اما او موقف بریتانیا را دوباره تکرار کرده گفت، هیچ احتمالی را از میز مذاکره دور نمی داند.

ویلیم هیگ همچنان گفت، حضور ایران در گروه منطقوی چهارگانه برای حل بحران سوریه که از سوی مصر پیشنهاد شده توافق این گروه روی اقدامات برای پایان جنگ در سوریه را به مشکل مواجه خواهد ساخت. ایران در این گروه با مصر، ترکیه و عربستان سعودی برای حل بحران سوریه تحقیق می کنند.