گروهای مخالف رژیم سوریه خواهان خاتمهء فوری جنگ در این کشور شدند

برخی از گروهای مخالف رژیم سوریه در داخل این کشور در یک گردهمایی نادر که دیروز در دمشق به اجازهء حکومت دایر شد و سفیران روسیه، چین، ایران، مصر و الجزایر هم در آن شرکت نمودند، از طرفین نزاع خواستار خاتمهء فوری جنگ در این کشور شدند.

این گردهمایی از سوی ایتلاف هیات هماهنگی تغییرات دموکراتیک در سوریه دایر شد که شانزده حزب مخالف رژیم در آن شامل اند.

رجا الناصر، یک عضو هیات هماهنگی به رادیو آزادی گفت که این گردهمایی برای بلند کردن صدای گروهای مخالف رژیم که در داخل کشور می باشند، دایر شد:

« در داخل سوریه، گروهای مخالف رژیم هستند، با رژیم ارتباطی ندارند، با یک نظر واضح و جدی برای خارج ساختن کشور از بحران کنونی تلاش دارند. پس ضروری است که این صدای واقعی تبارز داده شود.»

خلیل السید یک تن از اعضای حزب انکشاف ملی اعلامیه پایان این گردهمایی را چنین قرائت کرد:

« این کنفرانس از قوای دولتی می خواهد که از جنگ و اعمال خشونت فوراً دست بکشد و مخالفین مسلح هم طبق نظارت اتحادیهء عرب و جامعهء بین المللی چنین تعهد بکنند. این گردهمایی از نمایندهء خاص اتحادیهء کشورهای عربی و ملل متحد، لخضر ابراهیمی می خواهد تا یک کنفرانس بین المللی را در بارهء سوریه دایر کند که همه جوانب ذیربط در آن نقش داشته باشند. ماموریت این کنفرانس این خواهد بود که بهترین راه های آغاز مرحلهء انتقال را سراغ کند و حرکت به سوی یک رژیم دموکرات را تضمین نماید.»

این گردهمایی پس از آن دیروز در دمشق برگزار شد که 29 حزب مخالف رژیم بشارالاسد روز شنبه یک کنفرانس خود را که به هدف متحد ساختن مخالفین دایر می کردند به تعویق انداختند.

این کنفرانس به خاطر به تعویق انداخته شد که هیات هماهنگی تغییرات دموکراتیک که از سوی رژیم مجوز فعالیت دارد نخواست در آن اشتراک کند.

اسامه مناجد، یک عضو حزب شورای ملی سوریه که در خارج از کشور فعالیت دارد گفت که هیات هماهنگی تغییرات دموکراتیک اجازه داده است که رژیم برای اهداف تبلیغاتی خود از آن کار گیرد.

عزمت الله گل محمدوف، سفیر روسیه در دمشق گردهمایی هیات هماهنگی را ستایش نموده تدویر آن را تطبیق مستقیم اصلاحات از سوی دولت خواند.

در عین حال یک مقام سابق رژیم بشارالاسد ادعا کرد که ایران از رژیم بشارالاسد سخت حمایت می کند.

ریاض حجاب، صدراعظم سابق سوریه که ماه گذشته از رژیم روگردان شد به روزنامهء آلمانی فرانگفورتر الگماینه زیتونگ گفت که ایرانیان در نقش رهبری کنندهء عملیات نظامی رژیم سوریه فعالیت دارند.

قوماندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اوایل ماه جاری گفت که نظامیان این نیروها به رژیم سوریه مشوره می دهند، ولی اسلحه تهیه نمی کنند.