مرسی: جنگ سوریه "تراژیدی عصر است" باید متوقف شود

محمد مرسی رییس جمهور جدید مصر در اولین بیانیه اش در سازمان ملل

محمد مرسی رییس جمهور جدید مصر اولین بیانیه خود را در ملل متحد ایراد نمود. مرسی در بیانیه روز چهارشنبه در اجلاس اسامبله عمومی ملل متحد روی مسایل مختلف صحبت کرد و اعلان نمود، جنگ که در سوریه جریان دارد "تراژیدی عصر است" و باید متوقف شود.

مرسی افزود:
« مصر متعهد است تا تلاش های صادقانه را در چهارچوب جهان عرب، منطقه و بین المللی برای پایان دادن فاجعه در سوریه بکار ببرد. تلاش که وحدت این کشور برادر، شامل همه دسته بندی های مردم سوریه بدون تبعیض نژادی، مذهبی و فرقه یی حفظ شود و سوریه از خطر مداخله نظامی خارجی که ما مخالف آن هستیم نجات پیدا کند. مصر همچنان متعهد است تا از ماموریت اخضر ابراهیمی نماینده مشترک ملل متحد و اتحادیه عرب حمایت نماید. »

مرسی رییس جمهور جدید مصر در بیانیه اش همچنان ایجاد ساختمان های مسکونی را توسط اسراییل در مناطق اشغالی فلسطینی ها محکوم نمود. مرسی تقاضا نمود به فلسطینی ها بدون موافقت نامه یا با موافقت نامه صلح با اسراییل، عضویت ملل متحد داده شود.

مرسی گفت، من تقاضا بر ای یک صلح را دارم که بر اساس آن یک کشور مستقل و دارای حاکمیت فلسطینی ایجاد شود، یک صلح که در آن امنیت و ثبات مردم منطقه که برای سال ها در تلاش آن هستند بدست بیاید. در عین زمان من می خواهم از حمایت کامل مصر برای دنبال کردن هر نوع اقدام که فلسطین تصمیم بگیرد در ملل متحد تعقیب نماید اطمینان بدهم.

مرسی گفت، من از همه شما می خواهم، همچنان که از انقلاب مردم عرب حمایت نمودید، از تلاش های مردم فلسطین که برای دو باره بدست آوردن حقوق کامل و مشروع و جهت آزادی و تاسیس یک دولت مستقل مبارزه می نمایند حمایت نمایید.

رییس جمهور مصر همچنان فلم ویدیویی علیه اسلام را که در ایالات متحده امریکا تهیه گردیده محکوم نمود و گفت:
« مصر به آزادی بیان احترام دارد. آزادی که عداوت و نفرت را علیه کسی دیگر تحریک نکند. آزادی که متوجه یک مذهب یا فرهنگ مشخص نباشد. آزادی بیان که افراط گرایی و خشونت را مهار کند. اما نه آزادی بیان که جهالت و عدم رعایت به احترام از دیگران را عمیق بسازد. ما همچنان استوار و محکم علیه آنچه ایستاده ایم که از خشونت در بیان اختلافات و اعتراضات به این زشتی و قباحت استفاده کند. »

مرسی رییس جمهور مصر همچنان خشونت های هفته گذشته را در کشورهای اسلامی در جواب به پخش فلم ویدیویی محکوم نمود. درین خشونت ها حد اقل 51 نفر بشمول سفیر امریکا در لیبیا و سه امریکایی دیگر کشته شدند.