ناتو برای حمایت از ترکیه در برابر سوریه، پلان های دارد

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفته است، ناتو آمادهء آنست که از ترکیه، به مثابهء کشور عضو آن پیمان حمایت کند.
وی به خبرنگاران گفت:
«این یک حرف واضحست که بر اساس قوانین بین المللی ترکیه حق دارد از خود دفاع کند. من هم این را می گویم، واضحست که ترکیه می تواند بر ناتو اتکا کند. ما هم حسب احتیاج و هنگام ضرورت برای حفظ و حمایت از ترکیه پلان های داریم.»

هفتهء گذشته از جانب سوریه، بالای ترکیه انداخت های هاوان صورت گرفت که در اثر آن پنج شهروند ملکی ترکی کشته شدند. بعد از این رویداد هردو جانب در مناطق سرحدی بالای هم انداخت کردند.

آژانس خبری اسوشیتدپرس به قول از ادارهء رییس جمهور ترکیه گزارش داده است که ترکیه حد اقل پانزده طیارهء اف شانزدهء را در امتداد سرحداتش با سوریه جابجا کرده است.

مقامات کشور ترکیه در هفته گذشته این مساله را به شورای امنیت سازمان ملل متحد راجع ساخته، از سوریه خواستند تا همچو رویداد های تکرار نشود. اما روز گذشته سخنگوی رییس جمهور ترکیه بلند ارنیچ در انقره هوشدار داد که اگر یک بار دیگر از جانب سوریه بالای ترکیه انداخت شود، نظامیان ترکی دست به اقدام خواهند زد. وی گفت:
«از این به بعد اگر از جانب سوریه بالای ما کدام حمله شود، ما دفعتاً جواب خواهیم داد. قاطیعت حکومت در این مورد واضحست. اردوی ترکیه براساس هدایت حکومت، فوراً به هر حملهء پاسخ خواهند داد.»

کشور های عضو پیمان ناتو در مورد انداخت های جانب سوریه بر ترکیه اظهار نگرانی کرده اند.

اما آژانس خبری اسوشیتدپرس با نقل قول از برخی کارشناسان می نویسد:
در شرایطی که نیرو های پیمان ناتو در افغانستان درگیراند و تلاش می کنند تا مسوولیت های امنیتی را به نیرو های افغان بسپارند، برای ناتو دشوار خواهد بود تا درگیر یک منازعهء دیگر شود.