سازمان عفو بین الملل: امکان ارتکاب جنایت جنگی در سوریه موجود است

سخنگوی کمشنر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر می گوید که ویدیوی که نشان می دهد شورشیان سوریه ظاهراً چندین عسکر اردوی این کشور را تیرباران می کنند ممکن است به جنایات جنگی دلالت کند.

این ویدیو اخیراً در صفحهء انترنتی یوتیوب گذاشته شده و نشان می دهد که شورشیان سوریه قبل از تیرباران شماری از سربازان اردوی این کشور، آنان را لت و کوب می کنند.

روبرت کول ویل سخنگوی کمشنر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر دیروز در شهر ژینو گفت که درست بودن این ویدیو باید تصدیق شود:

« ما باید این را به دقت معاینه کنیم و این چنین خواهد شد. اما بر اساس اتهامات، گفته می شود که این ها از جمله سربازانی بودند که دیگر در جنگ اشتراک نداشتند. بنابرین فعلاً به احتمال قوی چنین به نظر می رسد که این یک جنایت جنگی باشد.»

سازمان عفو بین المللی و ادارهء نظارت بر حقوق بشر سوریه که مقرش در لندن است اعدام های را که به شورشیان سوریه نسبت داده شده، تقبیح کرده اند.

عفو بین المللی گفته است که این تصاویر نشان می دهند که امکان ارتکاب جنایت جنگی موجود است.

کول ویل گفت: اگر این ویدیو درست باشد، می تواند به عنوان یک سند با استفاده از راه های قانونی علیهء مرتکبان استفاده شود:

« یک بار دیگر ما از همه طرف های درگیر منازعه در سوریه می خواهیم که به قانون حقوق بشر و قانون بین المللی بشر دوستی احترام کنند و در مورد تطبیق شفافیت باید هیچ شک موجود نباشد. شواهد زیادی در مورد بسیاری از این جنایات موجودند. این ویدیو، اگر درست ثابت شود و اگر جزییات اندکی واضح تر شوند، می تواند بخش از آن شواهد باشد.»

در این حال، سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه که مقرش در لندن است گفت که شورشیانی که علیه رژیم رییس جمهور سوریه بشارالاسد می جنگند روز پنجشنبه سه پوستهء اردو را مورد حمله قرار دادند و بیست و هشت عسکر را کشتند.

اخیراً، وزیر خارجهء امریکا هیلاری کلنتن در مورد ناتوانی شورای ملی سوریه ابراز ناامیدی کرده گفته که این شورا نتوانسته است مقاومتگران را علیه رژیم بشارالاسد متحد بسازد.

فعالان تخمین می کنند که از آغاز قیام ها علیه رژیم سوریه در ماه مارچ پارسال، تا اکنون حدود 35 هزار تن کشته شده اند.