به چه تعداد عساکر امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند؟

لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا می گوید، مقام های قصر سفید و وزارت دفاع امیدوار اند در چند هفته دیگر تصمیم بگیرند تا بعد از ختم سال 2014 میلادی، چه تعداد از نیروهای این کشور در افغانستان باقی بمانند. به گفته پنیتا، این تصمیم تعیین خواهد کرد که در ظرف دو سال آینده، چه گام های در جهت کاهش 68000 نیروی باقی مانده بر داشته شود.

وزیر دفاع امریکا گفت: جنرال جان الن قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان از جریان این روند نظارت می نماید. او چندین انتخاب پیشنهاد کرده که ما در مشوره با قصر سفید روی آن کار می کنیم و امیدوارم بتوانیم این پروسه را در چند هفته دیگر تکمیل نمایم.

پنیتا به روزنامه نیویارک تایمز گفته است، این مربوط به آن است که برای مبارزه علیه تروریزم، ما به چه تعداد از کماندوها، نظیر آنچه اسامه بن لادن را کشتند و همچنان برای مربیون جهت تربیه نیروهای امنیتی افغان و سایر حمایت های هوایی در افغانستان ضرورت خواهیم داشت.

پنیتا وزیر دفاع امریکا این اظهارات را در جریان پرواز طیاره حامل او به سوی آسترالیا به خبرنگاران بیان داشت.

پنیتا همراه با هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا به روز سه شنبه و چهار شنبه در جلسه امنیتی و دپلوماتیکی آسترالیا - امریکا در پرت (Perth) شرکت می نمایند.

قرار است بعد از جلسه پرت، پنیتا به تایلند سفر کند و از آنجا به غرض شرکت در اجلاس کشور های جنوب آسیا به کمبودیا برود.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، یکی از پیام عمده پنیتا به کشور های منطقه اینست که نشان بدهد تعهد امریکا به آسیا واقعی بوده و این کشور به تقویت مصارف نظامی در منطقه متعهد می باشد.

اما مقام های وزارت دفاع امریکا می گویند، هرگاه کانگرس آن کشور تا ختم سال جاری روی بودجه وزارت دفاع به توافق نرسند، به گفته آنها، متوازن ساختن دوباره آسیا به علت کاهش بودجه وزارت دفاع زیر سوال خواهد رفت.

پنیتا همچنان به خبرنگاران گفت، وزارت دفاع نه توانست تا جلو حمله یازده سپتامبر بالای دیپلومات های امریکایی را در بن غازی به آن زودی که لازم بود بگیرد، زیرا برای ما از قبل خبر داده نشده بود.

وزیر دفاع امریکا همچنان گفت: دیوید پترویس رییس اداره استخبارات امریکا گام درستی برداشت که از وظیفه اش استعفا داد. هر چند که این یک حالت ملال انگیز بود که چنین یک شخص برجسته و مسلکی مانند او، به این نوع و با این شکل از کارش استعفا می دهد.

از پنتیا وزیر دفاع سوال شد، آیا او تا ختم دور دوم ریاست جمهوری اوباما در وظیفه اش به حیث وزیر دفاع باقی خواهد ماند؟ او جواب داد، کی می داند، پوشیده نیست من تا حدی می خواهم دوباره به کالیفورنیا به خانه خود برگردم.