چرا کنفرانس «شرق میانه عاری از سلاح اتومی» برگزار نشد؟

ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه امریکا

وزارت خارجه امریکا اعلان کرد، کنفرانس که قرار بود در وسط ماه دسامبر به منظور ایجاد یک ساحه عاری از سلاح کشتار جمعی دایر شود، برگزار نمی گردد.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا روشن نشده که آیا این کنفرانس بعداً دایر می شود یا خیر؟ دیپلومات ها در اوایل همین ماه به آژانس خبری رویترز گفته بودند، احتمالاً مذاکرات عوض این که کاملاً فسخ شود به تعویق بیافتد.

ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک اعلامیه گفته است، ایالات متحده امریکا متاسف است اعلان می دارد که کنفرانس دایر نمی شود، زیرا به علت اوضاع جاری در شرق میانه و دوم به علت این حقیقت که کشورها در منطقه برای دایر شدن کنفرانس به یک توافق قابل قبول دست نیافتند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: یک خلای عمیق روی چگونگی کاربرد امنیت منطقوی و کنترول سلاح در منطقه وجود دارد.

پلان برای دایر شدن کنفرانس که زمینه را برای ایجاد احتمالی شرق میانه عاری از سلاح اتومی مساعد بسازد در ماه می سال 2010 میلادی در کنفرانس 189 کشور موافقه شده بود. قرار بود این کنفرانس در فنلند دایر شود. اما ایالات متحده امریکا ترس دارد که مبادا بعد از هشت روز جنگ های شدید میان فلسطین و اسراییل، این کنفرانس بحیث یک اجتماع عمومی برای سرزنش و انزوا قرار دادن اسراییل بکار گرفته شود.

ایران و کشور های عربی اکثراً گفته اند، اسراییل دارای سلاح اتومی یک تهدید بزرگ برای صلح و امنیت منطقه می باشد. اما اسراییل و کشور های غربی، ایران را بحیث یک تهدید عمده انتشار سلاح اتومی می بینند.

وزارت خارجه امریکا می گوید، ما تلاش ها را برای دایر شدن این کنفرانس ادامه می دهیم، ولی کنفرانس باید امنیت تمام کشور های منطقه را در نظر بگیرد و فعالیت های آن به اساس رضایت و موافقت عمومی صورت بگیرد.

ایالات متحده امریکا و اسراییل می گویند، یک ساحه عاری از سلاح اتومی در شرق میانه، زمانی واقعیت پیدا خواهد کرد که یک صلح جامع میان اسراییل و عرب بوجود بیاید و ایران پروگرام اتومی خود را متوقف بسازد.

دیپلومات های غربی به این باورند که حتی اگر کنفرانس دایر هم شود، نباید از آن انتظار پیشرفت ها را در آینده نزدیک داشت. زیرا دشمنی ها در منطقه عمیق است خاصتاً میان اسراییل و عرب و میان اسراییل و ایران.

اسراییل مانند کشور های هند و پاکستان، موافقتنامه منع انتشار سلاح اتومی را امضا ننموده و داشتن و یا نداشتن سلاح اتومی را هم تا اکنون تایید نکرده است.