هیگ: امریکا فعالیت اش را برای حل بحران شرق میانه بیشتر کند

ویلیم هیگ وزیر خارجه بریتانیا

وزیر امور خارجهء بریتانیا دیروز از واشنگتن خواست که برای حل دایمی بحران شرق میانه، بیشتر فعالیت کند.

وزیر امور خارجهء بریتانیا می گوید، اکنون زمان آن فرا رسیده که تلاش های گستردهء صلح در شرق میانه آغاز شوند.

ویلیم هیگ این مطلب را دیروز در مصاحبه با بی بی سی بیان کرده گفت: حالا که انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده امریکا پایان یافته، از این کشور می خواهد که در جریان ماه جاری نقش رهبری کنندهء خود را در زمینهء صلح شرق میانه ثابت کند،
زیرا امریکا نسبت به هر کشور دیگر جهان بالای اسراییل نفوذ بیشتر دارد.

وزیر خارجه بریتانیا اضافه کرد، شرایط کنونی برای عملی کردن نظریه دو دولت مستقل در جهت حل بحران فلسطین و اسراییل، آخرین فرصت به شمار می رود.

در این میان، فرانسه از جامعهء بین المللی خواسته است که کار در رابطه با حل بحران اسراییل و فلسطین را به طور جدی آغاز کند.

ژان دی گلینیاستی سفیر فرانسه در مسکو به خبرگزاری انترفکس روسیه گفته است، جامعهء بین المللی نمی تواند که این بحران را به حال خود بدون حل رها کند و باید اجازه نه دهد که وضعیت از این بیش به وخامت گراید.

سفیر فرانسه در مسکو اضافه کرد، جامعهء بین المللی به این توافق رسیده که موجودیت فلسطین و اسراییل به حیث دو دولت مستقل در کنار هم، امکان پذیر است.

به این مفهوم که باید در این زمینه کار جدی آغاز شود.

تلاش های واشنگتن برای کشاندن فلسطینیان و اسراییلی ها به دور میز مذاکره روی موافقتنامه دوامدار صلح، تا اکنون به نتیجهء نه رسیده است.

به نوشتهء خبرگزاری رویترز، اگر فلسطین بتواند در سازمان ملل متحد عضویت ناظر را کسب کند، شاید موضوع از این هم پیچیده تر شود.

انتظار می رود که در مورد چنین موقف برای فلسطین در اسامبلی عمومی سازمان ملل متحد در اواخر این ماه، رای گیری صورت گیرد.

اگر فلسطینی ها در این اسامبلی رای لازم را بدست آورند. نتیجه آن شناخت ضمنی دولت فلسطینی خواهد بود.

اسراییل و امریکا در این زمینه مخالفت کرده و در عوض خواهان آغاز مذاکرات صلح میان دو طرف شده اند.

مذاکرات صلح بین رهبران فلسطین و اسراییل در سال 2010 میلادی روی اختلاف نظر در مورد اعمار شهرک های مسکونی یهودی نشین در مناطق اشغال شدهء کرانهء غربی، به نتیجهء نه رسید.