چالش های تازه فرا راه رییس جمهور مصر "محمد مرسی"

حزب اخوان المسلمین مصر تایید نموده است که یکی از اعضای این حزب، در جریان درگیری ها با مخالفین رییس جمهور محمد مرسی، کشته شده است. این خشونت ها که ده ها تن دیگر در آن زخمی شدند، به روز یک شنبه در خارج از یکی از دفاتر حزب اخوان المسلمین در شهر دامانهاور در نزدیک رود نیل به وقوع پیوست.

این اولین قضیه کشته شدن یک تن بعد از آن است که رییس جمهور مرسی، به روز پنجشنبه گذشته فرمانی را صادر نمود که بر اساس آن، صلاحیت های وی افزایش یافته و حق تصمیم گیری های را داشته باشد که در محاکم به چالش گرفته نشوند.

این فرمان مرسی همچنان، محاکم را از منحل نمودن شورای منتخبی منع می کند که قانون اساسی مصر را تدوین می کند و اکثریت آنرا، اسلامیستان تشکیل می دهند. حامیان اصلاحات در مصر آقای مرسی را متهم به تلاش رسیدن به قدرت مستبدانه می کنند و هشدار داده اند که این اقدامات، راه باریک به سوی یک دموکراسی را در مصر خدشه دار خواهد کرد.

مرسی امروز با قضات ارشد که خواهان لغو فرمان وی می باشند، ملاقات می کند.

شورای عالی قضایی مصر دیروز، در یک اقدام که گفته می شود هدف آن نرم شدن موقف این شورا است گفت، فرمان مرسی فقط می تواند در مسایل مربوط به حاکمیت ملی، همچو روابط بین المللی و امنیت ملی استفاده شود ولی در غیر صورت قابل لغو است. این شورا همچنان از قضاتی که اعتصاب نموده اند خواست به وظایف شان برگردند.

دفتر رییس جمهور مصر دیروز گفت، آقای مرسی خواهان یک دیالوگ با گروه های سیاسی جهت دریافت نکات مشترک با آنها به هدف پیشرفت در این موضوع می باشد. ولی تعداد از رهبران اپوزیسیون به شمول محمد البرادعی برنده جایزه صلح نوبل به این نظر اند که دیالوگ با مرسی تا زمانی امکان پذیر نیست که فرمان اخیر مرسی لغو گرد.

البرادعی گفته است که اپوزیسیون شاید نیاز به تقویت کمپاین های صلح آمیز عدم اطاعت را داشته باشد. بر اساس گزارش ها صدها نفر در اثر درگیری ها بین پولیس و تظاهر کننده گان بعد از آن زخمی شده اند، که فرمان مرسی صادر شد و بازار اسهام مصر هم دیروز 10 در صد کاهش یافت.

حامیان مرسی در یک اقدام برای مقابله با تظاهرات مخالفین مرسی، مارش هایی را در نقاط مختلف مصر به راه انداخته و در حمایت از رییس جمهور مرسی صدای شانرا بلند کردند. یکی از حامیان مرسی که از گرفتن نامش خودداری کرد در جریان مارش های راه اندازی شده در شهر اسکندریه، خواهان اقدامات بیشتر رییس جمهور جهت تصفیه رسانه ها از افرادی شد که با رژیم حسنی مبارک وابسته بودند.

« ما امیدوار بودیم که این تصامیم وقت تر گرفته می شدند، ما در این جا برای ابراز حمایت از داکتر محمد مرسی جمع شده ایم و خواهان تصامیم بیشتر جهت تصفیه رسانه ها می باشیم. »

در این حال در میدان تحریر قاهره، معترضین اصلاح طلب برای سومین روز پیهم گردهم آمده و علیه فرمان محمد مرسی، اعتراض می کنند. اخوان المسلمین و اپوزیسیون هردو، خواهان راه اندازی مظاهرات بزرگ به روز سه شنبه اند.