بان کی مون: کشتار بی رحمانه در سوریه به بلند ترین سطح رسیده است

بان کی مون سر منشی سازمان ملل متحد

بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد دیروز گفت: بحران 20 ماههء سوریه به بلند ترین سطح بیرحمی آن رسیده است.

بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد و اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه، در اجلاس دیروز مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در مورد قیام کنونی مردم سوریه علیه رییس جمهور بشارالاسد، سخنرانی کردند.

تا اکنون در جنگ سوریه، حدود 40 هزار نفر که اکثریت آنها غیر نظامیان اند، کشته شده اند.

بانکی مون گفت: از کشتار بی رحمانه در سوریه خیلی وحشت زده و متاثر شده است.

منشی عمومی سازمان ملل متحد اضافه کرد که اگر وضعیت به این منوال به پیش برود، شمار مهاجران سوریه که تعداد آن در حال حاضر به 480 هزار تن می رسد، در اوایل سال آینده به 700 هزار تن خواهند رسید.

همزمان با این، اخضر ابراهیمی در سخنرانی اش در اسامبلی عمومی سازمان ملل متحد گفت: جنگ در سوریه گسترش یافته و در این اواخر شدت گرفته است:

« جنگ و مقابله در سوریه بدون کاهش ادامه دارد. در حقیقت جنگ در سوریه از لحاظ جغرافیایی تقریباً به تمام نقاط کشور گسترش یافته و شدت گرفته است. گزارش ها می گویند، در چند هفته گذشته نیرو های ضد حکومتی برخی از مناطق را دوباره بدست آورده اند.»

اخضر ابراهیمی همچنان گفت: سوریه به خطر یک کشور ناکام مواجه است. او از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که برای یک ماموریت وسیع حافظ صلح در سوریه قطعنامهء را تصویب کند:

« برای قطع جنگ، در هر گونه پروسهء صلح باید یک توافقنامهء لازم الاجرا شامل باشد. طوری که قبلاً گفتم در میان گروه های درگیر اعتماد وجود ندارد و برای قطع جنگ باید یک سیستم نظارتی قوی تنظیم شود. این سیستم نظارتی باید از سوی نیروی وسیع و قوای حافظ صلح تنظیم گردد. طبعی است که چنین کاری بدون قطعنامهء شورای امنیت عملی شده نمی تواند.»

در این میان، دیروز طیارات جنگی دولتی اهداف شورشیان را در نزدیک میدان هوایی دمشق مورد بمباردمان قرار دادند.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می گوید: سرک میان دمشق و میدان هوایی پس از جنگ یک روزه، دوباره باز شد.

در جریان این جنگ یک راکت بالای بس که کارمندان میدان هوایی را انتقال می داد، اصابت کرد که در نتیجه آن تعدادی کشته و زخمی شدند. در میان آنها 4 کارمند سازمان ملل متحد نیز زخمی شدند.