هشدار ناتو به سوریه در مورد استفاده از سلاح های کیمیاوی

ناتو به رییس جمهور سوریه بشارالاسد هشدار داده که هر نوع استفاده از سلاح های کیمیاوی در جنگ علیهء شورشیان با پاسخ فوری بین المللی رو به رو خواهد شد.

منشی عمومی ناتو آندریس فاگ راسموسن این هشدار را در حالی می دهد که قوای سوریه مناطق تحت تسلط شورشیان را در نزدیک شهر دمشق بمباران کرده اند.

رسانه های دولتی سوریه می گویند که در نتیجهء اصابت یک هاوان شورشیان بر یک مکتب بیست و هشت شاگرد و یک معلم کشته شدند.

گزارش ها حاکی از آنند که سلاح های کیمیاوی در سوریه از یک جا به جای دیگر انتقال داده شده و احتمالاً آمادهء استفاده ساخته شده اند.

این گزارش ها سبب نگرانی بین المللی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسموسن گفته است که استفادهء احتمالی از سلاح های کیمیاوی برای جامعهء بین المللی کاملاً غیرقابل پذیرش است.

راسموسن گفته است که تهدید استفاده از سلاح های کیمیاوی توسط رژیم سوریه سبب شده تا این ایتلاف راکت های ضد راکت را به ترکیه بفرستد.

به گزارش رویترز، وزارت خارجهء فرانسه هم گفته است که اگر از سلاح های کیمیاوی استفاده شود، جامعهء بین المللی عکس العمل نشان خواهد داد.

از سوی دیگر، بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا هم روز دوشنبه به رییس جمهور سوریه گفت که از سلاح های هسته یی استفاده نکند. اما اوباما نگفت که ایالات متحدهء امریکا چگونه جواب خواهد داد.

وزارت خارجهء سوریه گفته است که هرگز از سلاح های کیمیاوی علیهء مردم سوریه استفاده نخواهند کرد.

متخصصان نظامی غربی می گویند: سوریه چهار محل مظنون سلاح های کیمیاوی دارد.

به گزارش رویترز، ادارهء استخبارات مرکزی ایالات متحدهء امریکا سی آی ای تخمین زده است که سوریه چندین صد لیتر از سلاح های کیمیاوی در اختیار دارد.