فیصل ال مقُداد: غرب می خواهد در امور داخلی سوریه مداخلهء نظامی کند

حکومت سوریه، اظهارات اخیر مقامات غربی را در مورد استفاده احتمالی از سلاح کیمیاوی رد می کند.

مقامات در حکومت سوریه می گویند: غرب در پی توطیه است تا در امور این کشور مداخله نظامی کند.

فیصل ال مقُداد معاون وزارت خارجه سوریه در صحبت با یک شبکه تلویزیونی لبنان این موضوع را ابراز کرده است.

پیش از این مقامات امریکایی چند بار بخاطر استفاده احتمالی سلاح کیمیاوی علیه مخالفین در سوریه هشدار داده اند.

لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا به روز پنجشنبه در یک نشست خبری در واشنگتن، یک بار دیگر اظهارات اخیر بارک اوباما رییس جمهور امریکا را تکرار کرد و گفت: این گونه اقدامات عبور از هر گونه معیار های بین المللی خواهد بود:

« تمام جهان همه چیز را از نزدیک مشاهده می کنند و رییس جمهور امریکا هم خیلی واضح ساخته که اگر رژیم رییس جمهور سوریه بشار الاسد این اشتباه هولناک را با استفاده از سلاح کیمیاوی بالای مردم خود انجام دهد، این اقدام نتایجی به همراه خواهد داشت. من نمی خواهم پیشبینی و یا اظهاراتی داشته باشم که قوت این نتایج تا چی حد خواهد بود اما فکر می کنم این شاید کافی باشد که بگویم، استفاده از این گونه سلاح ها، عبور از خط سرخ برای ما خواهد بود.»

سوریه تا حالا تایید نکرده که سلاح کیمیاوی را در اختیار دارد اما مقامات بار ها گفته اند که اگر این کشور سلاح را هم در اختیار داشته باشد، آن را علیه مردم خود استفاده نمی کند.

امریکا و کشور های قدرتمند اروپایی در چند روز گذشته گفته اند که حکومت سوریه شاید برای استفاده از ذخایر سلاح های کیمیاوی اش آماده گی می گیرد.

برخی از مقامات غربی نگرانی دارند که مخالفین و آنهایی که از ماه مارچ پارسال با رژیم بشار الاسد می جنگند، هدف این سلاح ها قرار نگیرند.

رابرت فورد سفیر امریکا در سوریه هم به تایید ظهارات اخیر وزیر دفاع ایالات متحده گفته که استفاده از سلاح کیمیاوی از سوی حکومت سوریه، عبور از خطوط سرخ امریکا و جامعهء بین المللی خواهد بود.