احزاب مخالف حکومت مصر خواهان تظاهرات گسترده در این کشور شدند

مخالفین محمد مرسی رییس جمهور مصر خواهان تظاهرات عظیم در سرک های آن کشور شده اند. این تقاضا بعد از آن صورت گرفته است که مرسی تصمیم گرفت یک همه پرسی را در مورد مسوده قانون جدید اساسی جنجال بر انگیز آن کشور، راه اندازی کند.

مرسی در یک اقدامی که به نظر می رسد پاسخ فشار های اخیر بر وی بوده است، فرمان ماه گذشته اشرا که بر اساس آن، به صلاحیت های وی افزوده می شد و باعث تظاهرات خشونت آمیز گردید، لغو کرد ولی وی تقاضا ها در مورد لغو همه پرسی در مورد مسوده قانون جدید اساسی را رد نموده است. این مسوده به شکل عاجل تدوین شد و از سوی کمیتهء که اسلامیست ها در آن اکثریت را تشکیل می دهند، حمایت شده است.

قرار است این همه پرسی به روز شنبه پانزدهم دسمبر صورت گیرد.

اعلان مرسی مبنی بر لغو فرمان جنجال بر انگیزش به دنبال آنچه یک دیالوگ ملی عنوان شده است، صورت گرفت.

هدف این دیالوگ ملی، گردهمآیی تمام جوانب رقیب سیاسی در مصر به هدف دریافت یک راه حل سیاسی برای ختم تظاهرات بود، ولی یک حزب عمده سیاسی مصر، این دیالوگ ملی را تحریم نموده و هم تشنجات لفظی میان مخالفین هنوز پایان نیافته است.

حزب نجات ملی مصر دیروز خواهان تظاهرات عظیم به روز سه شنبه، علیه همه پرسی شد که قرار است در مورد مسوده قانون جدید اساسی به راه افتد.

به گفته این حزب، مسوده جدید نماینده گی از مردم مصر نمی کند.

یک اپوزیسیون دیگر که خود را جنبش ششم اپریل جوانان مصر می خواند، لغو فرمان مرسی را یک مانور سیاسی توسط وی جهت فریب دادن مردم خوانده است.

تعدادی از تظاهر کننده گان در سرک های مصر نیز دیروز عدم خوشبینی شان را با تصمیم اخیر مرسی ابراز داشتند.

هیرماس یکی از این تظاهر کننده گان به آژانس خبری رویترز چنین گفت:

« این کار، یعنی لغو فرمان رییس جمهور مرسی، در این بازی خیلی ناوقت صورت گرفته است. چنان باید نباشد که هر بار، مردم چیزی را بخواهند. این تصمیم بعد از خون ریزی ها گرفته شد و موضوع دوم این است که با اعلان مسوده قانون جدید، فرمان قبلی رییس جمهور لغو شد، ولی تمام مفاهیم قانونی هنوز هم پابرجا اند و این چیزی است که ما آن را رد می کنیم. ما می خواهیم به حالتی برگردیم که قبل از این فرمان وجود داشت.»

تظاهر کننده گان مصری برای سومین روز پیهم در خارج از قصر ریاست جمهوری در قاهره جابجا شده و تعدادی از آنها در آنجا خیمه زده اند. آنها مرسی را متهم می کنند که مثل یک دیکتاتور عمل می کند.

مرسی که در ماه جون امسال در یک انتخابات آزاد به حیث رییس جمهور مصر انتخاب شد می گوید: انقلاب بهار عرب را حفاظت می کند که در فبروری سال گذشته، منتج به سقوط رژیم ده ها سالهء حسنی مبارک شد.