«دورنمای نزدیک، برای ختم جنگ سوریه دیده نمی شود»

بانکی مون سرمنشی ملل متحد

بانکی مون سرمنشی ملل متحد در کنفرانس خبری پایان سال 2012 خود گفت، هیچگونه دورنمای نزدیک برای ختم جنگ 21 ماهه در سوریه دیده نمی شود.

سر منشی ملل متحد همچنان کشتن کارمندان واکسین ضد پولیو را در پاکستان محکوم نمود و آنرا یک عمل ظالمانه، بی مفهوم و غیر قابل عفو خواند.

هشت نفر از کارمندان کمپاین ضد پولیو در مدت دو روز در پاکستان کشته شدند و فکر می شود که تندروان اسلامی مسوول این کشتار می باشند.

بانکی مون راجع به پلان ساختمان های مسکونی اسراییل در ساحات مورد منازعه فلسطینی ها ابراز نگرانی نمود و گفت، این اقدام اسراییل تلاش ها برای ایجاد یک دولت پایدار فلسطینی را به خطر مواجه می سازد.

سر منشی ملل متحد در ارتباط به جنگ در سوریه گفت، او از نظامی کردن جنگ و بی رحمی های بالقوه فرقه ای عمیقاً نگرانی د ارد:

« سوریه سال را با خشونت آغاز کرد و سال را در جنگ به پایان می رساند. هر روز تعداد تلفات بیشتر می شود. ماه به ماه اختلافات و مهاجرت های منطقوی توسعه می یابد. مخالفین حکومت سوریه با هم یکجا می شوند. اوضاع وخیم است، من عمیقاً راجع به نظامی شدن جنگ و افزایش بی رحمی های فرقه ای نگرانی دارم. »

بانکی مون سر منشی ملل متحد، حمله بالای کارمندان کمپاین واکسین ضد پولیو را در پاکستان شدیداً محکوم نمود. پاکستان یکی از سه کشور در جهان است که پولیو هنوز در آن یک تهدید عمده حساب می شود.

دو کشور دیگر، افغانستان و نایجیریا می باشند بانکی مون گفت:
« کشتن کارمندان صحی در پاکستان، یک عمل ظالمانه، بی مفهوم و غیرقابل عفو است و من به شدید ترین وجه آنرا محکوم می نمایم. کشته شدگان در میان هزاران نفر بطور مشخص زنان در پاکستان است که خالصانه برای رسیدن هدف محو مرض پولیو کار می نمودند. »

سر منشی ملل متحد در کنفرانس خبری راجع به شرق میانه گفت، معلوم می شود که اسراییل و فلسطین از هر وقت دیگر و از توافق نامه های صلح سال 1993 آسلو (Oslo) به این طرف از هم فاصله می گیرند و از هم دورتر می شوند:

« روند صلح شرق میانه عمیقاً فلج شده است. معلوم می شود که هر دو طرف نسبت به هر وقت دیگر از هم فاصله دارند و از آغاز روند آسلو به این طرف حل مشکل دو کشور دورتر شده است. »

بانکی مون سر منشی ملل متحد گفت، پلان ساختمان هزاران واحد مسکونی از سوی اسراییل در باریکه غزه خاصتاً در اطراف بیت المقدس جایی که فلسطین ها برای پایتخت آینده کشور شان در نظر دارند، تهدید جدی را برای حل مشکل دو کشور به وجود آورده است.

این بیانات سرمنشی ملل متحد در همان روزی صورت می گیرد که تمام اعضای شورای امنیت ملل متحد، به استثنای ایالات متحده امریکا، اعلامیه یی را نشر کردند که در آن پلان ساختمان واحد های مسکونی اسراییل محکوم شده است.