مخالفان رژیم سوریه، یک شهر نزدیک به سرحد ترکیه را تصرف کردند

شهر حریم که بیست هزار نفوس دارد در شمال شهر ادلب واقع می باشد. شورشیان ادعا می کنند که این شهر را در سلسله عملیاتی موفقانه اخیر خود در امتداد سرحدات ترکیه تصرف کرده اند.

پاپ بینی دیکت شانزدهم، رهبرمذهبی مسیحیان کاتولیک جهان به مناسبت عید کرسمس یا میلاد مسیح روزسه شنبه قتل و کشتار مردم بی دفاع در سوریه را تقبیح کرد.

مخالفین رژیم بشارالاسد می گویند، از هنگام آغاز قیام مردمی در برابر رژیم سوریه در ماه مارچ سال 2011 تاکنون تقریباً چهل هزار نفر در این کشور کشته شده اند.

پاپ روز سه شنبه چنین گفت:
« من یکبار دیگر توقف خونریزی، تسهیلات رسانیدن کمک به بیجاشده گان و مهاجرین، و گفتگو و تفاهم برای رسیدن به راه حل سیاسی نزاع را التماس می کنم. »

یک مسوول ارشد ملل متحد در امور کمک های بشری روز سه شنبه گفت، مردم سوریه با وخیمتر شدن اوضاع مایوس شده اند.

جان گینگ، مدیر دفتر ملل متحد برای هماهنگی کمک های بشری گفت، این سازمان مجبور است که به خاطر کمبود پول نقد کمک غذایی خود با یک و نیم ملیون نفر از مردم سوریه را متوقف سازد.

بیش از پنجصد هزار نفر از مردم سوریه در کشورهای همجوار به حیث مهاجر ثبت و راجستر شده اند.

یکی از پناهنده گان سوری در ترکیه به نام محمد بدوی از وخامت اوضاع پناهندگان چنین گفت:

« مردم در یک وضعیت دشواری به سر می برند. آنها به آب و غذا ضرورت دارند و چیزی هم نیست که خود را به آن گرم نگه دارند. آنها ضرورت دارند که به شفاخانه بروند ولی رفته نمی توانند چون همه شفاخانه ها زیر تصرف رژیم بشارالاسد می باشد. اگر آنجا برویم آنها ما را می کشند یا دستگیر می کنند. »

لخضر ابراهیمی، نماینده خاص ملل متحد و اتحادیه کشورهای عربی برای سوریه در این هفته در دمشق بود ولی کدام روزنه حل سیاسی نزاع دیده نمی شود.

در عین حال اسرائیل روز سه شنبه در باره گزارش های مخالفین رژیم بشارالاسد شک و تردید نشان داد که گفتند قوای دولتی در جنگ های اخیر از اسلحه کیمیاوی استفاده کرده است.

یوشیه یعلون، معاون صدراعظم اسرائیل گفت که کدام نشانه استفاه از اسلحه کیمیاوی دیده نشده است.

سازمان نظارت حقوق بشر در سوریه از قول فعالان گفت که قوای دولتی روز شنبه در شهر حمص از چیزیکه آنرا گاز زهرناک خواندند کار گرفته است.