روسیه از مخالفین رژیم سوریه خواست تا با بشار الاسد مذاکره کنند

سیرگی لافروف وزیر خارجه روسیه

سیرگی لافروف وزیر خارجه روسیه یکبار دیگر از مخالفین حکومت سوریه خواست تا برای ختم جنگ و خشونت در این کشور با بشار الاسد داخل مذاکره شوند.

وزیر خارجه روسیه به پیشنهادات بیانیه اخیر بشار الاسد اشاره نموده و از مخالفین خواست به این پیشنهادات وی جواب بگویند:

« ما باور داریم که بیرون رفت از وضع فعلی باید متکی به موافقتنامه جینوا باشد و من می خواهم یکبار دیگر آن را تکرار نمایم که مذاکره باید بدون شرط قبلی باشد، زیرا که هر نوع شرط قبلی آغاز مذاکرات را ناممکن می سازد. این ضرورت است که هر کس به شمول مخالفین که مطلقاً هر گونه مذاکرات را رد می نمایند، روی میز مذاکره با هم بنشینند.»

بان کی مون سر منشی ملل متحد بیانیه هفته گذشته اسد را نا امید کننده خواند و ایالات متحده امریکا آن را رد نمود. اما مخالفین رژیم اسد، این بیانیه را منحیث یک اعلامیه تازه جنگ توضیح نمودند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، سیرگی لافروف یکبار دیگر موقف و موضع روسیه را در مورد تقاضای مخالفین مبنی بر کنار رفتن اسد از قدرت تکرار کرد و گفت، کنار رفتن اسد نباید بحیث یک پیش شرط برای مذاکرات صلح و ختم جنگ باشد.

گفته می شود که تا اکنون حدود 60 هزار نفر در نتیجه خشونت ها در سوریه کشته شده اند.

در عین زمان، فعالین مخالف رژیم اسد می گویند، نیرو های حکومت سوریه حوالی شهر دمشق را بمباردمان کردند که در نتیجه آن حد اقل 36 نفر کشته شدند. همچنان طیاره های جنگی رژیم اسد به روز یکشنبه مواضع مخالفین را در شهرک اعزاز در نزدیکی ناحیه ده کیلومتری با سرحد ترکیه بمباران نمودند که به گفته مخالفین، در این حمله 16 نفر کشته شدند.

در یک گزارش دیگر، الخطیب رییس ایتلاف ملی مخالف سوریه که یک روحانی اسلامگرا می باشد به روز یکشنبه با ناصر جوده وزیر خارجه اردن دیدن نمود.

از زمان تعیین الخطیب به این طرف، این اولین بار است که یک روحانی برجسته اسلامگرا از اردن دیدن می نماید.

تحلیلگران می گویند: اردن علاقه نداشته تا با مقام های ایتلاف اسلامگرا ملاقات نماید.