سازمان ملل، تحقیق در مورد استفاده از طیاره های بی پیلوت را آغاز کرد

خبر تحقیق در مورد استفاده از طیاره های بی پیلوت در جریان عملیات های نظامی، دیروز در لندن اعلان شد.

قرار است سازمان ملل متحد در افغانستان، پاکستان، یمن، سومالیا و قلمرو فلسطین، روی بیست و پنج قضیه در همین مورد تحقیق کند.

بخش اعظمی از حملات طیاره های بی پیلوت از سوی اردوی امریکا انجام می شود اما بریتانیا و اسرائیل هم از این گونه طیاره ها استفاده می کنند و گفته می شود که شماری از کشور های دیگر، این تکنالوژی را در اختیار دارند.

بین ایمیرسن، محقق سازمان ملل متحد در امور جنگ با تروریزم و حقوق بشر و رهبر گروه محققان عملیات طیاره های بی پیلوت میگوید: حقیقت واضح همین است که تکنالوژی ساختن همین طیاره ها ادامه خواهد یافت و استفاده از آنها در میدان جنگ، حقیقتی است که جامعه بین المللی باید با آن مخالفت کند.

آقای ایمیرسن افزود: به همین خاطر لازم است تا به زودی یک چهارچوب مناسب قانونی به میان آید تا طرز العملی برای عملیات این طیاره ها ایجاد شود که با اصول قوانین بین المللی مطابقت و همخوانی داشته باشد.

اعلان سازمان ملل متحد در حالی صورت گرفت که پاکستان، روسیه، چین و چند کشور دیگر برای تحقیق در همین مورد در خواست کردند و از بین ایمیرسن خواستند تا بررسی هایش را در این خصوص آغاز کند.

آقای ایمیرسن می گوید: در جریان تحقیق، تصاویر جا های که در آن حمله طیاره بی پیلوت صورت گرفته، اظهارات شاهدان و سایر مسایل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته او، نتایج و سفارش ها در ماه اکتوبر امسال، به اسامبله عمومی سازمان ملل متحد پیشکش خواهد شد. محور اصلی انتقاد روی عملیات طیاره های بی پیلوت، وارد شدن تلفات به غیرنظامیان است.

به گفته خبرگزاری رویترز، این واقعیت دارد که حملات طیاره های بی پیلوت اکثراً در کشور های مستقل صورت می گیرد و با حملات متعارف طیاره های سرنشین دار خیلی متفاوت است.

جنرال ستانلی مک کرستال قوماندان سابق نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان که طراح اصلی جنگ با افراطی های مسلح به حساب میاید، چند هفته پیش، از استفاده بیش از حد طیاره های بی پیلوت هشدار داده بود.

این گونه حملات در پاکستان، خشم مردم را بر انگیخته و آنها را به تظاهرات وادار ساخته است.

براساس احصائیه ای که از سوی اداره موسوم به مرکز تحقیقاتی ژورنالیزم ارائه شده، در نتیجه حملات طیاره های بی پیلوت در پاکستان، از دو هزار و شش صد تا سه هزار و چهار صد تن کشته شده اند که از این میان، از چهار صد و هفتاد و سه تا هشت صد و هشتاد و نه تن آنها افراد ملکی بوده اند.

یک اجتماع ضد جنگ در امریکا، از آغاز تحقیق در مورد حملات طیاره های بی پیلوت استقبال کرده است.

حنا شمسی رئیس پروژه امنیت ملی جامعه آزادی های مدنی امریکا در همین باره می گوید: او با استقبال از این اقدام، امیدوار است که تحقیق در مورد طیاره های بی پیلوت، فشار های بین المللی را بالای امریکا افزایش دهد تا با درخواست قوانین بین المللی که خواهان وضع محدودیت بالای نیروی کشتار انسان هاست، همگام و یکجا شود.